Zijn hier ook christenen?

Voor onderwerpen die niets met biseksualiteit te maken hebben, maar die je toch in de groep wilt gooien.

Zijn hier ook christenen?

Berichtdoor rooms » za 23 jan 2016, 04:01

Zijn hier ook mensen die gelovig zijn en christen? En hoe ga je om met seksualiteit in de zin van het christelijk geloof? Hoe vat jij bepaalde zaken op?
rooms

Re: Zijn hier ook christenen?

Berichtdoor Miss_Elri » ma 25 jan 2016, 12:12

rooms schreef:Zijn hier ook mensen die gelovig zijn en christen? En hoe ga je om met seksualiteit in de zin van het christelijk geloof? Hoe vat jij bepaalde zaken op?

HA!
Ik zal je zeggen; ik ben met het geloof opgegroeid, maar na de scheiding van mijn ouders 13 jaar geleden, ben ik er meteen mee gestopt.
Het geloof brengt de wereld tegenwoordig alleen maar oorlog, dood en verderf. Zo zie ik het dan.
- To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do. -
Miss_Elri

Berichtdoor Sven » ma 25 jan 2016, 22:34

Leuk dat je terug bent Rooms! Ik ben een christen en bi, en heb daar een goede manier in gevonden. Binnenkort meer, maar nu ga ik eens op tijd slapen.
Sven

Berichtdoor Sven » di 26 jan 2016, 21:36

Hier ben ik dan weer. Het heeft bij mij wel een paar jaar geduurd voordat ik mijn christendom en biseksualiteit zonder strijd met elkaar kon combineren.

In het begin was ik hetero en een niet al te strenge katholiek. Maar ik kwam erachter dat ik mannen ook aantrekkelijk vond, vooral seksueel. Toen meldde ik me hier aan, maar vertelde het ook aan een katholieke vriend die openlijk bi is. Op een gegeven moment kwam de vraag hoe ik de zaken moest combineren. Ik had er gesprekken over met de pastoor (wel streng katholiek) en het kwam er op neer dat ik mijn niet-heteroseksuele gevoelens maar moest negeren. Ook de kerkleer beaamt dit en vindt homoseks een kwalijke zaak. Ondertussen had ik wel eens seks gehad met die vriend en dat paste ook helemaal bij mijn seksuele identiteit. Het was een kwestie van tijd dat dit zou botsen.

Die botsing kwam in de lente van 2012 en leidde tot veel hoofdbrekens. Maar ook tot een breuk met de katholieke kerk, de biseksualiteit kreeg voorrang om zelfonderdrukking te voorkomen. In die tijd ging ik naar de Remonstranten (een ruimdenkende protestantse kerk) waar ze niet moeilijk doen over LHBT-zaken. Lang ben ik daar niet gebleven, omdat het katholieke te diep in me zat. Dus na een paar maanden keerde ik weer terug naar de katholieke kerk. In theorie op dezelfde strenge voorwaarden, maar in de praktijk nam ik steeds meer de vrijheid om seks op mijn manier te beleven (hier moeten jullie je geen ruige voorstellingen van maken). De kerk begon het dus langzamerhand te verliezen.

Het keerpunt kwam toen (ik geloof in oktober 2014) een poging van de paus mislukte om LHBT'ers meer status te geven in de kerk. De meerderheid van conservatieve bisschoppen hield het tegen. Dit deed mij weer eens beseffen dat het nooit goed zal komen met ons in de katholieke kerk. Nou kan je natuurlijk vrolijk katholiek zijn en vrolijk seks hebben met wie je wil, maar daar ben ik dan weer te principieel voor. Daarom maakte ik de keuze om opnieuw over te stappen naar de Remonstranten. De noodzaak voor katholieke rituelen was na de eerste keer Remonstranten ook langzaam weggeëbd. Nu zit ik alweer ruim een jaar bij deze vrijzinnige protestanten. Ook mijn biseksualiteit wordt daar volledig geaccepteerd, bleek uit een gesprek met de dominee. Zo is het dus allemaal goedgekomen.

Hoe zit dat bij jou Rooms?
Sven

Berichtdoor rooms » vr 29 jan 2016, 02:10

Je hebt hier in de kerk een LHBT groep. Zij vinden relatie met hetzelfde geslacht kunnen. Alleen de kerk zelf niet. Dat maakt het lastig. Mijn partner wil helaas geen seks met me. Zij is een jongensachtige meid. Ik wordt verliefd op vrouwen maar seksueel voel ik me aangetrokken tot jongens. Het mooiste zou zijn dat ik zowel vrouw als man zou hebben. Maar dat is nog een groot taboe. En wat moet je kids dan vertellen?
rooms

Berichtdoor Bert » vr 29 jan 2016, 20:47

Hier ook een proud Orthodoxe christen
Bert

Berichtdoor Jakob » vr 04 maart 2016, 13:18

Hoi Rooms.

Ook ik ben met het geloof opgegroeid. Ik heb het er hele lange tijd moeilijk mee gehad om biseksueel te zijn. En dan ook zo nu en dan een contact te hebben stond eigenlijk helemaal haaks op wat mij bij gebracht was. Ik was er totaal niet gelukkig mee en daar komt bij dat ik gelukkig getrouwd ben, iets wat het helemaal moeilijk maakte.
Op een gegeven moment kwam er berusting want ik was nu eenmaal bi. Ik heb er niet omgevraagd en ik heb een weg moeten vinden om er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Dat is tot op zekere hoogte ook gelukt. Maar gemakkelijk is het voor mij zeker niet gegaan.
Ik heb altijd allerlei soorten seksualiteit geaccepteerd. Maar dat ik bi was dat lag voor mij heel moeilijk lange tijd. Ik had wel het geluk dat mijn vrouw achter mij stond en mij steunde.
Acceptatie is het toverwoord, maar dat gaat vaak niet in een paar dagen. En zeker niet als je gelovig bent opgevoed.
Jakob

Berichtdoor Hilde » wo 09 maart 2016, 17:58

Wat heb je je reis van het katholicisme naar de Remonstranten en weer terug, en wéér terug mooi beschreven, Sven.
Hilde

Berichtdoor Sven » di 15 maart 2016, 21:36

Dank je wel Hilde! Het was inderdaad een langdurige kwestie.
Sven

Berichtdoor Lammert » ma 21 maart 2016, 14:25

Ook ik ben christelijk opgevoed. Maar ook om meerdere redenen afscheid genomen van t instituut kerk. Ik moet wel zeggen dat er binnen de gemeente waarbij ik was aangesloten was wel makkelijk werd omgegaan met homoseksualiteit. Het bi zijn weet ik niet hoe er daar mee word omgegaan. Was ook onbekender voor mij, helaas.
Pas later achter gekomen dat dit ook kon en mocht.
Lammert

Volgende

Keer terug naar Een goed gesprek