Mijn voorstelling van de mens

Voor onderwerpen die niets met biseksualiteit te maken hebben, maar die je toch in de groep wilt gooien.

Mijn voorstelling van de mens

Berichtdoor Biman1995 » do 18 feb 2016, 09:02

Beetje offtopic, maar toch. Ik hoop dat dit de goede plek is :)

Ik denk al heel lang na over hoe een mens is opgebouwd en denk er het volgende over:

De mens bestaat uit 3 lagen, welke ik achtereen volgend ga bespreken:

1. De buitenste laag, voor iedereen zichtbaar. Ook wel LICHAAM genoemd. Je algehele functioneren, uiterlijk, en gevoelens die je voelt doormiddel van tast, reuk, smaak, geur en zicht.
2. De ziel. Nooit volledig zichtbaar voor de buitenwereld. Bekende personen, die jou "kennen" kennen een deel van je ziel. Maar zoals ik denk en geloof kent niemand voor 100% zichzelf en dus ook anderen niet. Wel kunnen wij die 100% benaderen. Gevoelens in deze laag zijn: emoties & verlangens etc.
3. Deze laag is de Core 'ik' , en deze laag is het lastigste om te omschrijven. Voorlopig is dit dan ook alleen het woordje ik. Het kan mogelijk wel relatiever en nadenken. Maar doet dat altijd met de andere 2 lagen als basis. Misschien kan dit wel de 'controlekamer' genoemd worden.

Soms heb ik de vraag in mijn hoofd: waarom zit ik (laag 3) in de persoon waar ik in zit (laag 1 & 2)? Dat lijkt een lastige vraag maar zo zie ik waarnemingen als het volgende, uitgelegd door de 3 lagen.
Laag 1: Het Zien van een film waarin een vrouw vermoord wordt.
Laag 2: het voelen van emoties als angst, schrik, verdriet, woede etc.
Laag 3: de ik, die niets anders kan dan actie(s) ondernemen bij hetgene wat binnen kwam en de emoties die verstuurd zijn.

En soms komt dan de vraag. Hoe ziet een ander persoon (laag 1 en 2) dit? Ziet hij ook een vrouw die vermoord wordt? of ziet hij een man die een vrouw vermoord?
Welke gevoelens (laag 2) komen nu bij hem op.
Welke acties onderneemt hij (ik denk laag 3).

Dit model heeft mij geholpen te accepteren dat ik bi ben. Doordat ik mij zo in gedachten kan verplaatsen in anderen. Dan blijft het natuurlijk altijd een 'gok' maar ik hoop dat ik in de buurt kom van wat iemand voelt ergens bij.
Biman1995

Re: Mijn voorstelling van de mens

Berichtdoor erwin » zo 21 feb 2016, 15:39

KLinkt wel ingewikkeld zo maar is wel een mooi model.
En zeker als het je heeft geholpen om te accepteren wie je bent.

Op welke manier kwam je erachter dat je biseksueel was en wat ervoer je toen?

groet
Erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Re: Mijn voorstelling van de mens

Berichtdoor Biman1995 » di 23 feb 2016, 11:56

Is het ook wel :)

Mmm, dat kwam voornamelijk doordat ik langzaam aan ook naar mannen ging kijken. Eerst dacht ik dat dat uit onzekerheid was, maar begon mij te beseffen dat het eigenlijk was omdat veel mannen, net als vrouwen, aantrekkelijk zijn. Vervolgens heb ik door mij te verplaatsen in mensen om mij heen, kunnen accepteren
Biman1995

Keer terug naar Een goed gesprek