Petitie tegen boete studievertraging

Voor onderwerpen die niets met biseksualiteit te maken hebben, maar die je toch in de groep wilt gooien.

Re: Petitie tegen boete studievertraging

Berichtdoor Edwin » za 12 feb 2011, 12:42

PaulV:
Herkenbaar, heb je nog tips voor hoe ik mezelf kan motiveren om mijn thesis nog dit collegejaar klaar te hebben?

Als je dezelfde mentaliteit hebt als ik, en dat denk ik wel, heb je eigenlijk minder motivatie nodig: het is niet je levenswerk! Ook al krijg je een 9, een uitnodiging voor een congres en een nominatie voor een prijs - geen hond gaat het lezen. Kortom, maak er niet te veel werk van, kies een overzichtelijk onderwerp en hou je daaraan. Verder heb ik mijn boek in negen weken kunnen schrijven door vooraf een gedetailleerde planning te maken, een structuur met steekwoorden op vijf niveaus: delen, hoofdstukken, paragrafen, subparagrafen en alinea's. Uiteraard heb ik dingen verschoven en geschrapt, bij een scriptie zul je rekening moeten houden met onderzoeksresultaten, maar in principe is het schrijven dan een invuloefening.

@Els: Het is geen boete maar iets minder subsidie. Hoeveel studie denk je dat je betaalt met 1672 euro per jaar? Op de vrije markt krijg je daar een tweedaagse cursus voor. Die lening is bijzonder zacht; als je weinig verdient, hoef je niks terug te betalen. En je kunt nog steeds twee keer een jaar uitlopen. Maar de grootste zwakte van de studentenprotesten is dat je mensen die op hun zestiende gaan werken vraagt om solidair te zijn met hun toekomstige bazen. De linkse partijen waren nu bij de demonstraties omdat ze in de oppositie zitten, maar in de verkiezingsprogramma's waren ze ook niet gul met studiefinanciering.

@Luc: Zulke ouderwetse intellectuelen kwam ik tijdens mijn studie tegen, en daar was ik niet van onder de indruk. Voor mijn scriptie had ik niks aan het proefschrift over hetzelfde onderwerp van het huidige hoofd van de faculteit waar ik studeerde. De oprichters van mijn vak, de literatuurwetenschap, hadden geen benul van hoe wetenschap werkte. Die brede oriëntatie hield meestal op zodra het een beetje technisch werd. Tegenwoordig hebben studenten tenminste een basaal besef van techniek omdat ze met computers moeten werken. De Wikipedia-generatie heeft ook simpelweg toegang tot veel meer kennis. Na mijn studie ben ik vooral computernerds, freelance journalisten en andere zelfstandigen tegengekomen. Ik vind dat die over het algemeen helderder denken dan de professionele betweters aan de universiteit. Vorige week kreeg ik nog zo'n betweter aan de lijn, die racistische vooroordelen uitbraakt terwijl ze denkt dat ze een objectieve analyse geeft: http://www.onregelmatigheden.nl/archive ... n_er_niet_
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Berichtdoor PaulV » za 12 feb 2011, 13:24

@Miranda: Ik heb een beetje op internet rondgezocht en ik vermoed dat het "take control" is.
Sekspositief.nl - Een forum voor iedereen met een sekspositieve houding.
PaulV

Berichtdoor Miranda » ma 14 feb 2011, 09:53

Dat is óók een goede kreet, maar ik bedoelde deze

Afbeelding
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Miranda

Berichtdoor rensie » do 17 maart 2011, 14:51

Ze zijn helemaal van de pot ge... Welke student kan dat nou betalen. Ze willen denk ik dat we stoppen zodat we het hele bedrag terug moeten betalen!
Laatst bijgewerkt door rensie op vr 25 maart 2011, 15:39, in totaal 1 keer bewerkt
rensie

Berichtdoor Anne-Fleur » do 17 maart 2011, 20:59

We krijgen vast straks na de stufi en het collegegeldkrediet de langstudeerdersboetelening van de IBG....
Anne-Fleur

Berichtdoor rensie » vr 18 maart 2011, 15:43

Vast wel inderdaad, lekkere hoge rente, kunnen ze het geld uitlenen en dan nog met rente terug krijgen, nog beter dan 3000 euro!
Laatst bijgewerkt door rensie op do 24 maart 2011, 16:17, in totaal 1 keer bewerkt
rensie

Berichtdoor Raven Grace » vr 18 maart 2011, 17:51

Hoewel ik nog niet studeer, heb ik hem ook getekend. Met deze nieuwe ontwikkelingen is het goed mogelijk dat het voor sommigen straks onmogelijk wordt te gaan studeren. Veel studenten hebben met volledige stufi al een flinke studieschuld, laat staan nu. En dan te bedenken dat de universiteiten de studiebeurs compleet af willen schaffen. Ik denk dat we, levende in een kenniseconomie, juist studeren voor iedereen goed mogelijk zouden moeten maken.
Fortune favours the brave
Raven Grace

Berichtdoor rensie » wo 23 maart 2011, 17:20

Raven Grace schreef:Hoewel ik nog niet studeer, heb ik hem ook getekend. Met deze nieuwe ontwikkelingen is het goed mogelijk dat het voor sommigen straks onmogelijk wordt te gaan studeren. Veel studenten hebben met volledige stufi al een flinke studieschuld, laat staan nu. En dan te bedenken dat de universiteiten de studiebeurs compleet af willen schaffen. Ik denk dat we, levende in een kenniseconomie, juist studeren voor iedereen goed mogelijk zouden moeten maken.

Dat lijkt me inderdaad ook. En maar klagen dat het niveau van hoge scholen te laag is. Straks studeert niemand meer...
Laatst bijgewerkt door rensie op ma 28 maart 2011, 13:47, in totaal 1 keer bewerkt
rensie

Berichtdoor Anne-Fleur » wo 23 maart 2011, 18:11

Deze ook maar even hier: http://promovendus.org/
Anne-Fleur

Berichtdoor rensie » vr 25 maart 2011, 15:38

Ja lekker bezig: Nederlandse universiteiten zijn daardoor niet goedkoper uit, maar riskeren wel hun kwaliteit en internationaal hoogaangeschreven positie. En de promovendus betaalt daarvoor de rekening.
rensie

Vorige

Keer terug naar Een goed gesprek