COC vindt songfestivalverbod regenboogvlag 'idioot'

Heb je opvallend nieuws over biseksualiteit of een bekende bi gezien op tv, op internet of in de krant? Hier kun je dat met andere bi's delen.

COC vindt songfestivalverbod regenboogvlag 'idioot'

Berichtdoor Luuk » za 30 apr 2016, 15:40

Het COC vindt het idioot dat tijdens het Eurovisie Songfestival in Zweden niet 'politiek' gewapperd mag worden met de regenboogvlag.

De belangenvereniging voor homoseksuelen gaat protest aantekenen bij de festivalorganisatoren, maakte ze vrijdag bekend.

"Dit verbod kan er toe leiden dat hét symbool van de LHBT-gemeenschap onzichtbaar wordt op het festival en dat is idioot", stelt COC-voorzitter Tanja Ineke. "Want in de praktijk kan je natuurlijk helemaal geen onderscheid maken tussen 'trots' en 'politiek' wapperen."

Het nieuwe vlaggenprotocol van het songfestival werd vrijdag bekendgemaakt. Alle nationale vlaggen van lidstaten van de Verenigde Naties, met een voorkeur voor de deelnemende landen, zijn toegestaan. De vlag van Europa en de regenboogvlag mogen alleen de lucht in als ze niet worden gebruikt om een politiek statement te maken.

De organisatie van het songfestival wil zo de politiek neutrale aard van het evenement bewaken.

Onderscheid
Het COC vindt dat het songfestival met de nieuwe regels 'ongerechtvaardigd onderscheid maakt tussen het wapperen met een vlag die staat voor de seksuele identiteit en een vlag die staat voor de nationale identiteit'. "Laat Eurovisie landen aanspreken die LHBT-mensenrechten schenden, in plaats van mensen die met de regenboogvlag wapperen. Laat Eurovisie een festival van de diversiteit blijven."

De belangenvereniging gaat protest aantekenen bij de European Broadcasting Union (EBU), de organisator van het festival. Ook is het COC van plan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de AVROTROS, die het festival in Nederland uitzendt, vragen om tegen het verbod te protesteren.

http://www.nu.nl/muziek/4254731/coc-vin ... dioot.html
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Re: COC vindt songfestivalverbod regenboogvlag 'idioot'

Berichtdoor Sakujo » za 30 apr 2016, 17:29

Ik vind het raar dat ze het verbieden.
Naar mijn mening is dat dit soort dingen eigenlijk best wel zwart/wit zijn. Dus wanneer je een vlag van een bepaalde groep niet laat zien of toelaat, en in dit geval gaat het om een groep die op een globale schaal word gediscrimineerd, geef je het signaal af dat je als organisatie die groep niet steunt. En omdat het een vrij groot evenement is, is het signaal wat je dan afgeeft, alleen maar sterker.
En ik snap wel dat ze het evenement neutraal willen houden, maar zoals ik het zie kan je met veel situaties gewoon niet neutraal zijn.
Ik moest even zoeken naar het citaat en ik wist ook niet meer wie het had gezegd, maar hier moest ik eigenlijk ook meteen aan denken:

"We must take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented." - Elie Wiesel
“The way I see it, every life is a pile of good things and bad things. The good things don’t always soften the bad things, but vice versa, the bad things don’t always spoil the good things and make them unimportant.” ~ The Doctor
Sakujo

Re: COC vindt songfestivalverbod regenboogvlag 'idioot'

Berichtdoor Hilde » do 05 mei 2016, 18:32

:idea: Regenboog vlag mag niet? Geen punt! Dat is dé kans om met een Bi Pride vlag te gaan wapperen :D

Afbeelding
Hilde

Keer terug naar In de media