Seksuele voorlichting op scholen

Heb je opvallend nieuws over biseksualiteit of een bekende bi gezien op tv, op internet of in de krant? Hier kun je dat met andere bi's delen.

Seksuele voorlichting op scholen

Berichtdoor erwin » vr 01 jul 2016, 17:38

Een mooi item dat opent met de mededeling dat een leerling te horen kreeg dat haar biseksualiteit eigenlijk niet bestaat.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/seksuele-voorlichting-op-scholen-schiet-vaak-tekort

erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Re: Seksuele voorlichting op scholen

Berichtdoor Anubis » vr 01 jul 2016, 18:17

Kort maar krachtig filmpje, het laat duidelijk nog problemen omtrent biseksualiteit op scholen zien.
Om te horen dat je geaardheid niet bestaat, te triest voor worden zo'n gebrek aan inzicht bij sommige personen.
Hopen dat er in de toekomst GOEDE voorlichting komt omtrent holebi's op scholen, met goede in hoofdletters
geschreven, omdat van onbekend en onbemind naar stereotype ook niet echt een vooruitgang zou zijn (bijvoorbeeld).

Bij mijn scholing was er ieder geval 0% aandacht aan holebi's besteed, noch in biologie of maatschappijleer.
(toch wel handig dat internet en een aantal andersdenkende vrienden heeft ook wel geholpen denk ik :lol: )
Dit zou kunnen komen, omdat ik naar school ging in een dunbevolkt gebied en ze in stedelijke gebieden er
in het algemeen anders naar kijken? Misschien komt het omdat het lastig is om een geaardheid uit te leggen
aan anderen die je zelf niet ervaart, voor hetero's die voorlichting over holebi's geven. Ik weet het niet,
maar extra GOEDE voorlichting zou mooi zijn!
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Luuk » za 02 jul 2016, 13:16

Schokkende verhalen.. Dat dit nog kan in deze tijd.. :(

Ik hoorde van voorlichters van het COC dat het ook voor hun nog steeds heel moeilijk is om op bepaalde scholen binnen te komen. In sommige gevallen omdat al het andere dan heteroseksualiteit keihard ontkend of afgewezen wordt.
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor Lindebloesem » vr 15 jul 2016, 06:06

Onvoorstelbaar dat dat nog steeds kan! Snap dat niet maar zie het helaas ook heel dichtbij. Een afwijzende, krampachtige houding tov homosexuele relaties om maar niet te spreken over bi zijn. Dat kan niet, dat is vies en eng. Mijn 7 nichtjes 12 tot 6jr krijgen te horen van mijn broer/zus en partners dat het bestaat, maar trekken daarna hun neus op "bah!" wanneer het op tv eens voorbijkomt. Mijn kinderen weten van jongs af aan dat elke relatievorm bestaat en gerespecteert dient te worden. Als ukkies hele gesprekken over trouwen, doet vrijwel elk kind. Of op tv iets voorbij zitten komen als homohuwelijk, of bijv gtst. Uitleggen dat dat kan, mag en mooi is. Vinden het normaal om m/m v/v m/v hand in hand te zien of elkaar kus te zien geven. Gaat om de persoon, ongeacht geslacht. En ja, ook kan dat bisexueel zijn. Nu heb ik met mijn pubers wel eens over, ben 10jr geleden gescheiden, wel relatie gehad daarna. Vraag ze dan wel eens "wat zou je er van vinden daar ik relatie met vrouw krijg?" Reactie is dan: Raar maar oké, raar in de zin van nieuw en anders, niet afwijzend. Durf pas sinds kort voor mezelf bi-gevoelens te erkennen. Blij dat mijn kinderen zo denken en voelen, respect hebben voor iedereen. Er valt nog veel te leren en dan niet alleen voor kinderen!
Dream, Wish, Do
Lindebloesem

Berichtdoor Eric de Blois » vr 29 jul 2016, 13:56

Luuk schreef:Schokkende verhalen.. Dat dit nog kan in deze tijd.. :(

Ik hoorde van voorlichters van het COC dat het ook voor hun nog steeds heel moeilijk is om op bepaalde scholen binnen te komen. In sommige gevallen omdat al het andere dan heteroseksualiteit keihard ontkend of afgewezen wordt.

Welke scholen zijn dat? Laten we die scholen gewoon met de vinger aanwijzen. Dan is ook duidelijk waar het kwaad huist en kunnen we daar maatregelen tegen nemen. Ik heb wel een idee, maar ik wil het toch wel graag horen van de woordvoerders van het COC. Dan hoop ik maar dat die woordvoerders van het COC de ruimte krijgen van hun progressieve subsidieverstrekkers te mogen wijzen naar de bron van het kwaad. Dat blijkt vaak wel een obstakel vanwege het politieke klimaat gecreëerd door diezelfde subsidieverstrekkers. Men wil niet de eigen achterban tegen de schenen schoppen. Macht in ruil voor het verdoezelen van de werkelijkheid. Het electoraat in de kont kruipen in ruil voor een paar zetels. Een klassiek voorbeeld van opportunisme. Men is zelfs bereid de eigen uitgangspunten en principes te verraden om maar aan de macht te kunnen blijven. Het verraad van links. Het verklaart ook meteen de opkomst van die andere partij. Niet het talent van extreem-rechts, maar het gestuntel van vals-links zorgt voor het sucses van die ene partij. Behalve veel goeds in de jaren '70, hebben we sinds de jaren '80 veel ellende te danken aan wanbeleid van neo-linkse partijen die progressieve waarden preken maar deze niet in praktijk brengen. Onbegrijpelijk dat deze partijen überhaupt nog bestaan. Wie vertegenwoordigen ze eigenlijk nog?
Eric de Blois

Berichtdoor Anubis » za 30 jul 2016, 18:24

Eric de Blois schreef:
Luuk schreef:Schokkende verhalen.. Dat dit nog kan in deze tijd.. :(

Welke scholen zijn dat? Laten we die scholen gewoon met de vinger aanwijzen. Dan is ook duidelijk waar het kwaad huist en kunnen we daar maatregelen tegen nemen. Ik heb wel een idee, maar ik wil het toch wel graag horen van de woordvoerders van het COC.

Scholen met een religieuze achtergrond?, of toch meer scholen met een grote hoeveelheid in politiek gedesinteresseerde personen? In mijn ogen een ander kwaad, als men er blind in geloofd, aangezien het dan extremistische vormen gaat aannemen. Net zoals het aannemen van een 'religie' in mijn ogen een extremistische vorm van theïsme is.
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Luuk » za 30 jul 2016, 23:01

Het ging inderdaad veelal om scholen met een religieuze grondslag. Van mij mogen de namen van deze scholen ook openbaar gemaakt worden, al vraag ik mij af of dat iets gaat veranderen omdat niet wettelijk is vastgelegd hoe voorlichting eruit moet zien. Religieuze dogma's zijn (als per definitie) rotsvast en demagogen zijn überhaupt niet te overtuigen :|
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor Anubis » zo 31 jul 2016, 02:07

Luuk schreef:Het ging inderdaad veelal om scholen met een religieuze grondslag. Van mij mogen de namen van deze scholen ook openbaar gemaakt worden, al vraag ik mij af of dat iets gaat veranderen omdat niet wettelijk is vastgelegd hoe voorlichting eruit moet zien. Religieuze dogma's zijn (als per definitie) rotsvast en demagogen zijn überhaupt niet te overtuigen :|

Voorlichting moet sowieso op een neutrale manier gebeuren en voor de toepasselijke doelgroep, maar de details daarvan is een heel karwei om uit te werken. Ik ben het er zeker mee eens dat hier een duidelijke wettelijke basis voor moet komen. Het dogmatische systeem van religie is inderdaad een probleem, al mag men geloven wat men wil, als men maar rationeel handelt. Dus inderdaad, laat ze de namen van die scholen maar openbaar maken, niet om vingers te wijzen, maar om aan te geven dat die scholen gebrekkig onderwijs geven (in het opzicht van seksuele voorlichting). Liever (uit)lachen (als het perse moet! :x ) om de holebi's (en transgenders) in de zin van de ongemakkelijkheid van seksuele voorlichting, dan dat ze haat groepen gaan oprichten of letterlijk naar dogma's van (religieuze) overtuigingen gaan handelen. Al begin ik persoonlijk ook vaker haatspraak van niet-religieuzen en atheïsten te zien (hun kunnen nog veel leren van enkele theïsten die ik ken (geen enkele van hen volgt een religie)). Het is triest als mensen met (gevaarlijke) dogma's worden opgevoed, maar het is nog triester als mensen in hun latere leven zelf voor kiezen (al ben ik zelf waarschijnlijk ook niet vrij van 'dogma', iedereen heeft vooroordelen, het gaat erom of men wil leren om deze te overkomen en voor rede en wijsheid te kiezen). Sommige mensen zijn inderdaad niet te overtuigen om voor rede vatbaar te zijn, maar anderen misschien wel.

Mijn excuses voor de misschien vage zins opbouw, maar anders raak ik zelf de draad in mijn verhaal ook kwijt.
Om een lang verhaal kort te maken, Ja ik ben het met je eens.

Groet,
Anbuis
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Eric de Blois » vr 05 aug 2016, 21:23

Luuk schreef:Het ging inderdaad veelal om scholen met een religieuze grondslag. Van mij mogen de namen van deze scholen ook openbaar gemaakt worden, al vraag ik mij af of dat iets gaat veranderen omdat niet wettelijk is vastgelegd hoe voorlichting eruit moet zien. Religieuze dogma's zijn (als per definitie) rotsvast en demagogen zijn überhaupt niet te overtuigen :|

Dat zat er wel in. Een school die intolerant is mag daarvoor als compensatie ook een stigma krijgen. Dan weet de samenleving tenminste wat je aan welke mensen hebt. En je hebt gelijk, veel zal het niet helpen, want het geloof is inderdaad rostvast. Toch vind ik het goed dit maatschappelijke probleem in kaart te brengen, zodat we met een boogje om deze vuiligheid heen kunnen lopen.
Eric de Blois

Berichtdoor Elise51 » za 27 aug 2016, 12:58

Lang leve het Calvinisme! Zo trek je dus iedereen op een lijn en vervaagd alles.

Beter gezegd: je mag alles zijn wat je wilt als het maar precies is wat ik wil dat je bent. 2016 en we zyn dus geen stap verder als in de middle ages.

Vraagje: waarom moet zoiets overgelaten worden aan school? Omdat de leraren een papiertje hebben wat de ouders ontbreekt?

Toen de biology lerares op de analisten school erover wilde vertellen wat het antwoord van de klas: 'Vertel je het ons of moeten wy het jou nog maar eens vertellen?' Onze anatomy lessen en leraar deden dat beter, als aanvulling op wat we al "wisten".

Volgende

Keer terug naar In de media