Na 21 jaar is de Gay Pride nog steeds niet ingeburgerd

Heb je opvallend nieuws over biseksualiteit of een bekende bi gezien op tv, op internet of in de krant? Hier kun je dat met andere bi's delen.

Na 21 jaar is de Gay Pride nog steeds niet ingeburgerd

Berichtdoor Luuk » vr 05 aug 2016, 12:18

De Gay Pride in Amsterdam bestaat al 21 jaar, maar is nog steeds niet ingeburgerd. Dat blijkt uit onderzoek onder 1600 Nederlanders van merkadviseur Hendrik Beerda. "Nederlanders hebben er echt moeite mee", zegt Beerda. Zeker 80 procent van de ondervraagden gaf aan geen sympathie voor het evenement te hebben.

Volgens Beerda blijkt uit zijn onderzoek naar de reputatie van de vijftig belangrijkste Nederlandse evenementen dat veel Nederlanders heel traditioneel zijn, waardoor ze niet open staan voor het evenement voor acceptatie van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders. "Vooral lageropgeleide mannen van buiten de Randstad hebben moeite om naar bijvoorbeeld de Canal Parade te kijken", legt Beerda uit.

De respondenten van het onderzoek, dat elke twee jaar wordt uitgevoerd, hebben ook maar één beeld van de Gay Pride, zegt hij. "Ze weten niet dat de Gay Pride uit een programma van twee weken vol evenementen bestaat. Ze denken alleen maar aan de botenparade met ontblote bovenlichamen en zoenende mannen."

Maar de Gay Pride is niet het enige evenement dat als apart wordt gezien. "Men vindt ook cultuurfestivals als Oerol apart. Het opmerkelijke hieraan is dat ze toch sympathie kunnen opbrengen voor deze festivals, ook al kennen ze die niet. Voor de Gay Pride is gewoon echt geen sympathie."

Toch komen elk jaar weer honderdduizenden bezoekers naar de Canal Parade, die morgen weer plaatsvindt. Die zijn volgens Beerda lang niet allemaal tolerant. "Veel mensen zien het als een tweede Koningsdag."

Daarom vindt Beerda dat Nederlanders meer moeten leren over de Gay Pride. "Maak duidelijker dat het programma twee weken duurt en dat het meer is dan een feest op het water."

De populairste evenementen volgens het onderzoek zijn SAIL Amsterdam, Pinkpop en de Huishoudbeurs.

Nederland staat wel steeds toleranter tegenover homoseksualiteit, blijkt uit recente cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau. In 2006 dacht 15 procent van de Nederlanders negatief over homo- en biseksualiteit en dat is nu gezakt naar 7 procent. Over transgenders denkt nog zo'n 10 procent van de bevolking negatief.

http://nos.nl/artikel/2123180-na-21-jaa ... rgerd.html
en
http://nos.nl/op3/artikel/2123296-gay-p ... otjes.html
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Re: Na 21 jaar is de Gay Pride nog steeds niet ingeburgerd

Berichtdoor Anubis » vr 05 aug 2016, 20:57

Ik denk dat het in veel gevallen bij het gebrek aan sympathie toch komt door "het is raar en/onbekend, dus het is per definitie slecht". Men doet aan zelfreflectie om eigen dwaasheid te herkennen of men doet het niet. Tja, niet vreemd dat het vaker lager opgeleiden zijn die weinig sympathie kunnen opbrengen. Op het mbo ben ik niet echt veel intelligente mensen tegen gekomen.

Persoonlijk is zo'n evenement voor mij erg veel poeha, maar als de haat groepen er de draak mee gestoken kan worden, prima feest maar lekker door :D
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Eric de Blois » vr 05 aug 2016, 21:13

Beerda roept wat zonder met cijfers en details te komen. Welke vragen werden gesteld, wat waren de antwoorden? Aan wie werden die vragen gesteld? Daar zou ik graag meer over weten. Dit verhaaltje van Beerda zegt totaal niets. Inhoudelijk totaal waardeloos onderzoek.
Eric de Blois

Berichtdoor Sheepdog » ma 29 aug 2016, 10:12

Ik voel ook geen enkele behoefte om er heen te gaan. Dit soort mega-evenementen zijn goed voor de bieromzet, maar of ze werkelijk veel bijdragen aan de acceptatie van homo's vraag ik me zelf heel erg af. Mocht het onderzoek kloppen, dan bewijst dat wederom mijn punt: 80 procent heeft niks met de Gay Pride, maar 93 procent is pro-homo. Met andere woorden, wat men niet tof vind aan de Gay Pride heeft kennelijk niets te maken met hoe men over homo's denkt, en veel meer over wat men denkt over het evenement zelf.

Ik zelf ben overigens niet anti, maar wel geweest, omdat ik dat flamboyante als stigmatiserend en stereotyperend ervaar. Ik hoef niet met een zes meter lange opblaaslul te zwaaien terwijl ik in mijn hoepeljurkje en zeventig soorten make-up meeblèr op "This is my life". Zo ben ik niet, en ik wil er ook niet automatisch mee geassocieerd worden vanwege mijn geaardheid. Volgens mij zijn geaardheid en seksuele extraverse twee compleet los van elkaar staande zaken. Om die reden heb ik zaken als gay pride en de gay scene jarenlang eerder gezien als een hindernis om uit de kast te komen - precies omdat ik niet in dat hokje van flamboyante nicht geplaatst wil worden. Veel bevrijdender is het als mensen die om iets heel anders bekend zijn uit de kast komen. Minister De Jager bijvoorbeeld was een heel bepalend moment voor mij, omdat mijn vader hem als minister al zeer waardeerde voordat De Jager zelf bekendmaakte homoseksueel te zijn. Aangezien mijn vader normaal gesproken niet veel moet hebben van homo's was het mooi om te zien dat hem dat in dit geval niets uitmaakte. Ook de no-nonsense manier waarop dat ten eerste door hem gebracht en ten tweede door de media en zijn collega's geaccepteerd werd, dat was voor mij veel meer waard dan alle canal parades bij elkaar en voor de eerste keer ben ik toen begonnen met overwegen of ik misschien uit de kast wilde komen naar mijn ouders.

Wel belangrijk vind ik het om te zeggen dat ik er tegenwoordig onverschillig tegenover sta. Van mij mogen ze. Per slot van rekening zijn er ook mensen die wel degelijk zo zijn, en die mogen dat ook gerust uiten. Maar als dat het enige is dat de buitenwereld van anders-geaarden te zien krijgt dan ontstaat er wel een scheef beeld. Gelukkig worden homo's die niet in glitteronderbroekjes met hun billen staan te schudden langzamerhand steeds zichtbaarder in de samenleving. Wie weet komt er daardoor een moment dat mensen homo's eindelijk volledig accepteren, en we kunnen gaan focussen op ons verhaal als eigen unieke geaardheid in plaats van een semi-latente subtak van de Gay-scene.
Sheepdog

Berichtdoor Elise51 » ma 29 aug 2016, 10:42

Nederland staat wel steeds toleranter tegenover homoseksualiteit, blijkt uit recente cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau. In 2006 dacht 15 procent van de Nederlanders negatief over homo- en biseksualiteit en dat is nu gezakt naar 7 procent. Over transgenders denkt nog zo'n 10 procent van de bevolking negatief.

Wie heeft dit onderzoek uitgevoerd? Ik merk zelf meer haat en nijd naar andersdenkenden toe op dan die schamele 7 en 10 procent. Waarschijnlijk is dit een "gewogen" onderzoek waarby men "naar een (gunstig) resultaat toewerkt:"

Berichtdoor Anubis » ma 29 aug 2016, 11:59

Elise51 schreef:Wie heeft dit onderzoek uitgevoerd? Ik merk zelf meer haat en nijd naar andersdenkenden toe op dan die schamele 7 en 10 procent. Waarschijnlijk is dit een "gewogen" onderzoek waarby men "naar een (gunstig) resultaat toewerkt:"

De haat en nijd naar andersdenkenden begint mij helaas ook meer op te vallen. Uit de hoogte gevallen dwazen zijn het. Het erge, of juist niet (aangezien er dan misschien verandering in kan komen) is dat het vaak vanuit religieuze of politieke dogma's komt. Voor hen wil ik graag dat ze rationeel gaan nadenken. Voor mensen die gewoon uit zichzelf een hekel aan holebi's en transgenders et cetera hebben, dat ze niet uitten op andere mensen en als ze dat wel graag willen doen dat ze dan maar naar de maan vliegen (misschien kunnen ze ook nog wel onderzoek voor NASA doen :lol: ).

Dat van die 7 en 10 procent weet ik niet, het zou heel goed kunnen zijn dat dit gunstig gewogen is. Gelukkig heb ik in mijn leven mensen die dicht bij staan, die wel accepterend zijn en als ze dat niet waren hadden ze niet dicht bij me gestaan.
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Sheepdog » ma 29 aug 2016, 12:16

Anubis schreef:dat ze dan maar naar de maan vliegen (misschien kunnen ze ook nog wel onderzoek voor NASA doen :lol: ).

De maan, oké dat is een mooie optie. Maar niet verder weg. Het laatste wat ik wil is dat de eerste ambassadeur voor het aardse ras der mensen een homofobe mafketel is. :D
Sheepdog

Berichtdoor Anubis » ma 29 aug 2016, 12:56

Helemaal mee eens :D
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Eric de Blois » ma 29 aug 2016, 20:17

Sheepdog schreef:Ik voel ook geen enkele behoefte om er heen te gaan. Dit soort mega-evenementen zijn goed voor de bieromzet, maar of ze werkelijk veel bijdragen aan de acceptatie van homo's vraag ik me zelf heel erg af. Mocht het onderzoek kloppen, dan bewijst dat wederom mijn punt: 80 procent heeft niks met de Gay Pride, maar 93 procent is pro-homo. Met andere woorden, wat men niet tof vind aan de Gay Pride heeft kennelijk niets te maken met hoe men over homo's denkt, en veel meer over wat men denkt over het evenement zelf.

Ik zelf ben overigens niet anti, maar wel geweest, omdat ik dat flamboyante als stigmatiserend en stereotyperend ervaar. Ik hoef niet met een zes meter lange opblaaslul te zwaaien terwijl ik in mijn hoepeljurkje en zeventig soorten make-up meeblèr op "This is my life". Zo ben ik niet, en ik wil er ook niet automatisch mee geassocieerd worden vanwege mijn geaardheid. Volgens mij zijn geaardheid en seksuele extraverse twee compleet los van elkaar staande zaken. Om die reden heb ik zaken als gay pride en de gay scene jarenlang eerder gezien als een hindernis om uit de kast te komen - precies omdat ik niet in dat hokje van flamboyante nicht geplaatst wil worden. Veel bevrijdender is het als mensen die om iets heel anders bekend zijn uit de kast komen. Minister De Jager bijvoorbeeld was een heel bepalend moment voor mij, omdat mijn vader hem als minister al zeer waardeerde voordat De Jager zelf bekendmaakte homoseksueel te zijn. Aangezien mijn vader normaal gesproken niet veel moet hebben van homo's was het mooi om te zien dat hem dat in dit geval niets uitmaakte. Ook de no-nonsense manier waarop dat ten eerste door hem gebracht en ten tweede door de media en zijn collega's geaccepteerd werd, dat was voor mij veel meer waard dan alle canal parades bij elkaar en voor de eerste keer ben ik toen begonnen met overwegen of ik misschien uit de kast wilde komen naar mijn ouders.

Wel belangrijk vind ik het om te zeggen dat ik er tegenwoordig onverschillig tegenover sta. Van mij mogen ze. Per slot van rekening zijn er ook mensen die wel degelijk zo zijn, en die mogen dat ook gerust uiten. Maar als dat het enige is dat de buitenwereld van anders-geaarden te zien krijgt dan ontstaat er wel een scheef beeld. Gelukkig worden homo's die niet in glitteronderbroekjes met hun billen staan te schudden langzamerhand steeds zichtbaarder in de samenleving. Wie weet komt er daardoor een moment dat mensen homo's eindelijk volledig accepteren, en we kunnen gaan focussen op ons verhaal als eigen unieke geaardheid in plaats van een semi-latente subtak van de Gay-scene.

Wat mooi verwoord commentaar. Helemaal mee eens!
Eric de Blois

Keer terug naar In de media