games

Heb je opvallend nieuws over biseksualiteit of een bekende bi gezien op tv, op internet of in de krant? Hier kun je dat met andere bi's delen.

games

Berichtdoor erwin » zo 05 maart 2017, 12:19

Volgens mij zitten hier nog wel wat mensen die af en toe ook games spelen.
Ik kwam een interessant artikel tegen waarin representatie in games werd besproken waarin werd gezegd dat vooral homo, lesbiennes en biseksuelen nog wel een opdoken:

https://www.gamecensor.nl/extensie/opinie/representatie-in-games/

Hoe ervaren jullie dat en is dat belangrijk of gewoon leuk of maakt dat voor de game ervaring helemaal niet uit?

groetjes
Erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Re: games

Berichtdoor Anubis » ma 06 maart 2017, 12:10

Hallo Erwin,

Een interessante link die hebt geplaatst. In RPGs vorm je een karakter, dus in dat opzicht is het wel interessant als je relaties kunt aangaan, dat deze niet perse alleen heteroseksueel hoeven te zijn. Persoonlijk maakt het mij niet uit of ik ben gerepresenteerd, het is voor mijzelf persoonlijk veel interessanter als ik me op een personage meer kan projecteren, al speel ik bijna geen RPGs, maar meer andere type games richting sim en rts. Al zouden niet heteroseksuele personages in games ook interessant en nuttige bijdrage kunnen zijn, zolang het maar relevant is aan het plot of de vormgeving van het karakter. Positieve representatie is goed, zolang het rationeel aangepakt wordt. Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen en inzichten van anderen hierover. Wat is jouw mening hierover Erwin?

Groet,
Anubis
I am, every day anew.
Anubis

Re: games

Berichtdoor Luuk » ma 06 maart 2017, 14:34

Inderdaad een interessant artikel! RPG's hebben nooit mijn interesse gehad maar dit vind ik zeker een goede ontwikkeling. Ik denk dat het zeer belangrijk is om de seksuele diversiteit die we "offline" kennen ook te vertalen naar de virtuele wereld.

Games zijn een krachtig en laagdrempelig medium om mensen te bereiken. Waar je vroeger bijvoorbeeld alleen "witte" personages zag in mainstream spellen zijn verschillende etniciteiten tegenwoordig gemeengoed geworden. Die ontwikkeling zou bij dit thema ook niet misstaan. Ik identificeer mezelf vrijwel nooit met hoofdpersonages omdat de verhaallijn in FPS games niet de nadruk legt op intermenselijke verbindingen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat juist in RPG's waar je je karakter het liefst ontwikkeld naar jouw ideaalbeeld, seksuele diversiteit een belangrijk onderdeel is. Al is het maar dat die optie er is om te laten zien dat het allemaal niet zo zwart/wit is in de wereld. Helemaal interessant zou zijn als het ook actief in de verhaallijn naar voren komt.
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Keer terug naar In de media