Gilbert Baker, bedenker van LGBT-vlag, overleden (65 jaar)

Heb je opvallend nieuws over biseksualiteit of een bekende bi gezien op tv, op internet of in de krant? Hier kun je dat met andere bi's delen.

Gilbert Baker, bedenker van LGBT-vlag, overleden (65 jaar)

Berichtdoor Luuk » za 01 apr 2017, 13:28

Gilbert Baker, de bedenker van de gekleurde LGBT-vlag is donderdagnacht in zijn slaap overleden op 65-jarige leeftijd, aldus The San Fransisco Chronicle.

Baker kwam met het idee voor de vlag in 1978 om de vrijheidsdag voor homoseksuelen te vieren in de stad, een voorloper van de 'pride' parades.

De oorspronkelijke vlag bestond uit acht kleuren. Elke kleur stond voor een ander aspect van de mensheid. Roze voor seksualiteit, rood voor leven, oranje voor genezing, geel voor zonlicht, groen voor natuur, turquoise voor kunst, indigo voor harmonie en violet voor de menselijke geest.

Later werd de vlag aangepast door twee kleuren te verwijderen: roze en indigo. Turquoise is blauw geworden.

Volgens Baker wilde hij het idee van diversiteit en samenhang overbrengen met "iets van de natuur dat het menselijke recht van seksualiteit vertegenwoordigt". "Ik besloot dat we een vlag moesten hebben. Een vlag als een symbool, dat wij mensen zijn, een volksstam misschien wel."

"En vlaggen staan ook voor macht", liet Baker weten. "Dus het is zeer geschikt." De vlag is in 2015 ook aangeschaft door het Museum of Modern Art in New York, dat de creatie een "krachtige mijlpaal op het gebied van design" noemde.

Bron: http://www.nu.nl/cultuur-overig/4586130 ... ftijd.html
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Re: Gilbert Baker, bedenker van LGBT-vlag, overleden (65 jaa

Berichtdoor Anubis » zo 02 apr 2017, 18:20

Bedankt voor de informatie Luuk, het was erg informatief. Al ben ik zelf niet zo bekend met Baker, maar toch spijtig van het overlijden. Er is zeker een sterk symbool achtergebleven in de vlag met de kleuren van de regenboog (en het ziet er ook nog eens leuk uit,
je zou kunnen zeggen dat het er erg 'gay' (vrolijk) uit ziet!). Het zou mooi zijn naar mijn mening, dat de regenboogvlag niet alleen maar voor LHBT rechten staat, maar voor alle diversiteit in mensen staat, en dat diversiteit in mensen niet per se iets slecht hoeft te zijn.
Vandaag lopend door de stad zag ik ook een regenboogvlag met de tekst 'P A C E' (vrede) erop staan, wat erg mooi was om te zien.
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor erwin » di 04 apr 2017, 17:12

De pace variant is een regenboogvlag die gebruikt wordt vanuit de kerkelijke vredesbeweging (en de kleuren net andersom heeft).
Wel mooi dat de vlag dus eigenlijk niet alleen voor zichtbaarheid maar som ook voor verwarring zorgt.
Heel veel evangelische stromingen die vanuit zichzelf wat minder tolerant zijn gebruiken ook vaak wel de regenboogkleuren :).

Overigens is er natuurlijk ook een echte eigen bivlag:
Bi Pride Biseksueel vlag The bisexual pride flag was designed by Michael Page in 1998 in order to give the bisexual community its own symbol.
http://www.wereldvlaggen.nl/nl/vlag-bi-pride-biseksueel.html
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor Anubis » di 04 apr 2017, 23:03

Intolerante stromingen vind ik onwaardig voor de regenboogkleuren ;) Een meest saaie grijze vlag zou voor hen mooi op toepassing zijn :lol:

Het kan zijn dat ik de vlag verkeerd heb bekeken Erwin, het was lastig te zien welke kleuren welke kant op liepen, de bi vlag heeft wel een leuk ontwerp, zoals ik het zie symboliseren de kleuren mannelijke seksualiteit en vrouwelijk seksualiteit en worden deze in het midden gecombineerd. Meer accuraat voor de bi-vlag zou zijn denk ik als de kleuren meer in elkaar omliepen, vanwege fluïditeit van biseksualiteit, maar als ontwerp is dit (veel) beter.
I am, every day anew.
Anubis

Keer terug naar In de media