nier meer bi...

Heb je opvallend nieuws over biseksualiteit of een bekende bi gezien op tv, op internet of in de krant? Hier kun je dat met andere bi's delen.

nier meer bi...

Berichtdoor erwin » vr 22 jun 2018, 22:11

Een bekende actrice zegt opeen niet meer bi te zijn, dat is natuurlijk haar goed recht alleen haar redenering kan ik niet goed volgen....
En het geeft wel heel duidelijk de spagaat aan waarin mensen worden gedrukt door de samenleving.

“Het voelde als een opluchting toen ik realiseerde dat ik lesbisch was, niet bi, gewoon lesbisch.” De actrice wijst ook naar de jongens die ze aantrekkelijk dacht te vinden. “Ik had enkel interesse voor homomannen en vrouwelijke jongens die de gevoeligheid van een vrouw hadden.”

https://www.hln.be/showbizz/celebrities/-the-hunger-games-actrice-19-komt-uit-de-kast-op-instagram~aac080b2/
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Re: nier meer bi...

Berichtdoor bicase » za 23 jun 2018, 09:22

Dag Erwin,

Ik las dat ze 19 was? Dat is nog erg jong. Aangezien seksualiteit vele dimensies heeft en ook de ontwikkeling van adolescenten, die volgens de laatste onderzoeken doorgaat tot ongeveer 25 jaar, kan het zijn dat ze terug komt op dat kader.

Niet enkel de maatschappij suggereert ons die dingen, we zoeken zelf naar herkenbare kaders en structuren en als je jonger bent, heb je nog meer die behoefte om ergens bij aan te sluiten. Dus ik kan haar redenering op basis van haar leeftijd wel volgen.

Ik vind die zelf heel herkenbaar, ik heb lang geworsteld met het "gay" zijn. Ik zat in een soort coming out proces, maar het klopte voor mij nooit. Ik dacht dat ik op jongens viel en niet op meisjes, maar het voelde nooit goed, ik was lang in strijd met mijzelf. Pas op 21 werd ik verliefd op een meisje en het voelde goed. Toen heb ik de redenering gemaakt dat ik waarschijnlijk dan toch hetero moest zijn en pas later, veel later, heb ik het bi zijn een plaats gegeven. Dat is best een ingewikkeld gegeven.

Het stukje maatschappij dat hier mee te maken heeft zijn volgens mij rolmodellen (ik ken echt niet zoveel bi' die hier open en bloot dit in de media gooien en dan eerder nog vrouwen, dan mannen) en de kijk op seksualiteit in zijn geheel. Hoewel we steeds meer bewijzen vinden van het feit dat seksualiteit een vloeiend gegeven is op een spectrum, blijven mensen dit bekijken vanuit de referentiekaders die ze hebben meegekregen, namelijk seksualiteit is een statisch, hokjesdenken. Ik merk dat er meer jongeren zijn die het spectrum gegeven meer en meer aanvaarden, maar dat vloeiende is toch nog niet zo doorgedrongen. Ik geraak er ook meer en meer van overtuigd, dat we pas op pakweg ons 27 jaar echt de diepgang van seksualiteit kunnen vatten. Ik wil hier geen enkele jongvolwassene beledigen en veralgemeningen beteken steeds dat er ook anderen zijn, maar ik merk dat de meeste op 19, 21, 22, 23 al heel wat weten en mee zijn in de seksualiteit, maar nog niet in staat zijn om de volledige draagwijdte emotioneel te kunnen koppelen. Ik ga er ook vanuit dat het niet elke volwassene gegeven is om de draagwijdte van seksualiteit volledig in te zien.

Als ik naar mijzelf kijk, ik heb al heel wat inzicht verworven, maar ik denk dat ik op 42 nog steeds niet helemaal klaar ben.

Vriendelijke groetjes,

Bicase
Wat zou de wereld zijn zonder bi's ...
bicase

Berichtdoor Luuk » zo 24 jun 2018, 00:04

Ik dacht in eerste instantie ook even "huh?", maar ik sluit me aan bij bicase gezien haar leeftijd. En misschien wel omdat seksualiteit in zijn algemeen fluïde kan zijn. Een bifase, homofase, heterofase,... het is maar net wat voor sticker je op jezelf wil plakken; als je dat al wil ;) Maar herkenbaar is het hokjesdenken wel: mensen in het algemeen (inclusief de persoon in kwestie) zijn vaak op zoek naar duidelijkheid en begrijpelijkheid. Alles wat zich in het grijze gebied bevindt (bv. bi, queer, trans, pan, intersekse,...) heeft voor velen toch wel iets tsja,.. mysterieus. Het is niet zo grijpbaar, "propbaar" maar intrigeert buitenstaanders vaak wel is mijn ervaring. Dat kan zowel positief als negatief. Soms komt het er nogal onbeholpen uit in de vorm van zegmaar ongepaste vragen ("oh, bi, dus je hebt gewoon seks met iedereen?!", "moet je niet gewoon kiezen?!", "bi's zijn onbetrouwbaar, die gaan snel vreemd", "oh dus je hebt/wil alleen trio's?"). Maargoed, ik dwaal af ;)

Bottom line voor mij is in ieder geval dat iedereen zijn eigen labels kan maken en de bijbehorende criteria kiezen waarom hij of zij zichzelf als zodanig ziet. En ja, dat kan verwarrend zijn omdat er grote verschillen kunnen zijn tussen mijn criteria/zienswijze, en die van de ander. Dat is nou net het mooie aan het grijze gebied. Daarin is veel meer mogelijk dan in een (al dan niet geforceerd) hokje.

Wat was jouw eerste gedachte Erwin?
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor erwin » zo 24 jun 2018, 20:49

Hoi

mijn eerste gedachte was vooral dat "omdat ze dan alleen wat voelde voor mannen/jongens die wat gevoeliger zijn" ze zich niet meer als bi identificeert, en dat dat dus eigenlijk geen mannen zijn (wat man zijn dan ook mag betekenen).

En uiteraard kan je identiteit een glijdende schaal zijn die zeker niet op elk moment van je leven op precies dezelfde positie zit.
Maar juist omdat zij als rolmodel zou kunnen dienen voor heel veel jongeren die ook worstelen met hun gevoelens vond ik haar redenering "eng".

groetjes,
Erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor Jozef3000 » wo 27 jun 2018, 01:48

Wil er alleen op wijzen, dat de bron (zie de link in de melding door Erwin) een piepklein artikeltje is op de website van 'Het Laatste Nieuws' (krant in België).
Voorzover ik me herinner, is die krant sowieso al niet echt degelijk. Misschien minstens van telegraaf-nivo en misschien nog erger, boulevard-nivo.
Waarom ik dat vermeld?
Omdat 't wel es heel goed zou kunnen zijn, dat de uitlatingen van die jongedame verdraaid en/of uit hun verband zijn gerukt.
Oftewel: mij lijkt dat 't beter is, om er niet meteen heel diep op in te gaan; we zouden eigenlijk eerst moeten weten wat ze nou daadwerkelijk heeft gezegd; óók wat er door het blad/desite mogelijk is... weggelaten!

Overigens is 't thema op zich natuurlijk wel relevant.

Zat.av. nog 'n mooie korte film gezien, bij Midzomergrachtfestival in Utrecht. Dwz hoe iemand zichzelf beleeft (als jongen), en wat hardnekkig door moeder ontkend wordt, met alle conflicten van dien. is niet precies zelfde thema, maar 't ging nogal over de innerlijke worsteling.
Is in Nederland, meer precies in Drenthe, gemaakte film, Engels ondertiteld, i.v.m. verkoop naar 't buitenland.
Maar.. ojee..kan ff niet op titel komen. Nou, zoek ik nog wel op. Vond film goed, aangrijpend (knap gedaan, hoe je eerst volop op verkeerde been wordt gezet)
Jozef3000

Berichtdoor bicase » za 30 jun 2018, 09:12

Hoi,

Jozef heeft inderdaad wel gelijk. Als het artikel uit "Het laatste nieuws" komt dan zit je inderdaad met de mogelijkheid dat de bron niet altijd even correct wordt geciteerd. Dat had ik even uit het oog verloren. In tegenstelling tot "Het Nieuwsblad" wat dan weer een hoger niveau is.

Groetjes,

Bicase
Wat zou de wereld zijn zonder bi's ...
bicase

Berichtdoor erwin » di 03 jul 2018, 20:15

Het is inderdaad altijd het beste om de bron te checken...
maar soms trap ik er zomaar in om toch iets zonder verder uitpluizen over te nemen...
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor Stefano » ma 09 jul 2018, 15:05

Even los van de dame in kwestie (who cares, right?) zijn er een aantal dingen interessant hier. Ten eerste de definitie 'man' zoals Erwin al terecht opmerkte. Het lijkt alsof de 'echte man' (ook zoiets) hier is verschoven naar 'de man' in het algemeen. Te lief en zachtaardig ≠ man. Absurd natuurlijk. Overigens heb ik meisje-meisjes ook nooit echt interessant gevonden. Een beetje tomboy - ja, 'jongensachtig' - vind ik leuker. Qua karakter sowieso, maar uiterlijk spreekt het me ook meer aan. Zijn tomboys geen vrouw en ben ik dan 'dus' eigenlijk homo? Dat lijkt me onzin. Niet dat die labels me interesseren - ik vind ze vaak eerder hinderlijk en schadelijk - maar ik heb me iig nooit minder man gevoeld door mijn voorkeuren.

Ten tweede valt (vaker) op dat veel mensen biseksualiteit a niet echt serieus nemen en b (heimelijk) veroordelen. Zoals Luuk ook al aangaf denkt men vooral aan trio's, swingers en mensen die 'lekker van twee walletjes willen eten' of 'geen keuze willen maken'. Met die vooroordelen hebben gays veel minder te maken (al zullen daar vast weer andere spelen). Homoseksualiteit is - na vele jaren strijd - door het verlichte deel van de wereld geaccepteerd als 'echte' geaardheid, en iets waar je niets aan kunt doen. Voor biseksuelen geldt dat veel minder. 'Die kunnen toch gewoon kiezen?' Je bent in hun ogen een potentiële bedreiging voor het m/v huwelijk en verstoorder van gelukkige gezinnetjes. Iemand die nietsvermoedende vrienden en bekenden probeert te verleiden tot groepsseks. Een 'rupsje nooitgenoeg' dat zijn/haar lusten niet in bedwang kan houden. Is het dan verwonderlijk dat een (jonge) 'celebrity' omstandig viert dat ze gay is? Ik denk dat ze het ervaart als een warm bad. Je hebt een keuze gemaakt (vinden mensen dapper) en je hebt voortaan een 'echte' geaardheid (ipv een party-girl reputatie ) én je bent ook in een keer af van de bovengenoemde stigma's. Ik wil niet de intersectionele hoek induiken, maar ook daar scoor je punten met zo'n mededeling. Betreurenswaardig dat dit de stand van zaken lijkt te zijn in 2018, maar het verwondert me niet dat celebrities - die wel vaker hun opinie en 'causes' bepalen naargelang de uitkomsten van een marktonderzoek onder de fanbase - voor het oog van de camera dergelijke 'bekentenissen' doen. In hoeverre dit strookt met de realiteit en wat de exacte redenen ervoor zijn mag ieder voor zich bepalen.

En ook gewone stervelingen lopen vaak niet te koop met hun biseksualiteit. Misschien is dit een ideetje voor een forum-poll, maar ik vermoed dat er veel meer biseksuelen 'in de kast' zitten dan gays. Ik ben benieuwd waarom. (Los van de partner die er niet mee om kan gaan - dat raakt aan dezelfde vooroordelen. Geaardheid staat los van al dan niet vreemdgaan). Ik denk dat vooroordelen en de daarmee gepaard gaande schaamte daarbij zeker een rol spelen. Ik ben vrij open over alles, maar ik roep ook niet van de daken wat mijn voorkeuren zijn. En als ik eerlijk ben heeft dat toch vooral te maken met deze vooroordelen die bij héél veel mensen leven. Vooral bij hetero's, maar ook homo's denken vaak negatief over bi's. Negatiever dan over homo's in elk geval.

De belangrijkste conclusie is waarschijnlijk dat biseksuelen een slag om de hearts en minds te winnen hebben. 'Afhakende' celebrities helpen daar inderdaad niet bij. Persoonlijk zou ik wel voor een meer fluïde definitie van seksualiteit in het algemeen zijn. En dan iets anders dan die lelijke uitdijende reeks letters die vaak niets meer met seksualiteit van doen hebben. Hokjes weg dus. Maar om te beginnen zou een goede voorlichtingscampagne over biseksualiteit geen kwaad kunnen. Neem de vooroordelen weg en zorg voor een positiever imago.
Stefano

Keer terug naar In de media