COC’s verkiezingsdebat 3 februari 2017

Hier vind je het laatste nieuws over evenementen van het LNBI en kan iedereen andere happenings posten die voor de forumbezoekers interessant zijn.

COC’s verkiezingsdebat 3 februari 2017

Berichtdoor erwin » ma 30 jan 2017, 14:05

Want zou jij belangrijke punten vinden om je stem vanaf te laten hangen?
En maakt het bi zijn daarvoor ook nog iets uit?

In ieder geval is er het roze verkiezingsdebat van het COC in aanloop naar de verkeizingen:
------------------

Op vrijdagavond 3 februari gaan de kopstukken uit de Haagse politiek in debat over LHBTI-kwesties voor de komende Kamerverkiezingen. Presentatie is in handen van Clairy Polak (v/h Nieuwsuur).

De deelnemers zijn: Lodewijk Asscher (PvdA), Alexander Pechtold (D66), Halbe Zijlstra (VVD), René Peters (CDA), Kathalijne Buitenweg (GroenLinks), Marianne Thieme (Partij voor de Dieren), Sadet Karabulut (SP), Léonie Sazias (50PLUS) en Sylvana Simons (Artikel 1).

Praktische gegevens:
- COC’s Verkiezingsdebat 2017
- Vrijdag 3 februari, aanvang 20.00 uur
- De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam.
- Toegang is GRATIS, er zijn doventolken aanwezig en er zijn geen gereserveerde plaatsen, dus kom op tijd!
- We vinden het fijn als je je aanmeldt en vrienden uitnodigt via Facebook.

De politici gaan in debat over de vraag of de wettelijke bescherming tegen discriminatie mag worden ingeperkt, zoals een aantal partijen in de Kamer momenteel voorstelt. Hoe gaan de toekomstige leiders van Nederland zorgen voor een veilig klimaat op school en hoe pakken ze geweld tegen LHBTI’s aan? Blijven ze de LHBTI-beweging steunen in landen waar LHBTI-mensenrechten met voeten getreden worden?

Verder wordt er onder meer gedebatteerd over de vraag of er een wettelijk verbod moet komen op discriminatie van trans- en intersekse personen, of er een meerouderschapsregeling moet komen, of de hivpreventiepil PrEP in Nederland vergoed moet worden en of er een expliciet verbod op LHBTI-discriminatie moet worden opgenomen in artikel 1 van de Grondwet. De vragen worden gesteld door LHBTI’s die zelf met deze onderwerpen te maken hebben.

Tijdens het debat wordt gekeken of er mogelijkheden zijn voor een Regenboog Stembusakkoord, als opvolger van COC’s Roze Stembusakkoord dat tot stand kwam na COC’s Verkiezingsdebat in 2012. Daarin werden vijf beloften aan het COC vastgelegd die inmiddels alle zijn verwezenlijkt. Zo kwam er verplichte voorlichting op school, een transgenderwet, een wet lesbisch ouderschap, een einde aan het fenomeen weigerambtenaar en afschaffing van de mogelijkheid voor religieuze scholen om LHBTI’s weg te sturen.

Ook PVV, ChristenUnie, SGP en DENK werden voor het debat uitgenodigd, maar gaven aan de uitnodiging geen gehoor.

http://www.facebook.com/events/1242349232481380
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Re: COC’s verkiezingsdebat 3 februari 2017

Berichtdoor Luuk » ma 30 jan 2017, 14:41

Ook PVV, ChristenUnie, SGP en DENK werden voor het debat uitgenodigd, maar gaven aan de uitnodiging geen gehoor.

Dat geeft maar weer aan welke partijen zijn blijven steken in 1699 :lol: :evil:

Supergoed initiatief, ik wist niet dat dit ook in 2012 tot afspraken had geleid.
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor Anubis » ma 30 jan 2017, 15:08

Luuk schreef:

Dat geeft maar weer aan welke partijen zijn blijven steken in 1699 :lol: :evil:

Ik denk dat 1699 zelfs iets te vooruitstrevend is voor deze partijen :lol: Maar afijn dat ze er zo in staan, dan maken ze een duidelijk statement. Dan weet ik ook in eider geval, waar ik niks aan heb :lol:
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor erwin » ma 30 jan 2017, 18:00

Het verkiezingsprogramma van de CU ten aanzien van een aantal issues voor LHBT-ers is overigens wel verrassend liberaal:

mbt Artikel 1 van de Grondwet met het ‘recht op gelijke behandeling’ wordt uitgebreid met ‘handicap’ of ‘geaardheid’ zodat ook expliciet het verbod van discriminatie op deze grond wordt benoemd.
en over
Asiel: ruimhartig uitnodigingsbeleid voor kwetsbare vluchtelingen uit de regio, zoals religieuze minderheden en LHBT´s.
Asiel: bescherming van alleenstaande vrouwen, christenen en LHBT-ers in de opvang. Het veilig zijn in opvanglocaties voor iedereen. Intimidaties worden niet getolereerd: aparte sobere opvanglocaties voor vreemdelingen die de rust verstoren en anderen hun vrijheid niet gunnen. Tegen hen dient streng opgetreden te worden – misdragingen hebben gevolgen voor de verblijfstatus. Wanneer een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden wordt opgelegd, wordt de verblijfvergunning ingetrokken.

Overigens zijn er ook wel standpunten van de CU waar ik me minder in kan vinden...
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor Luuk » di 31 jan 2017, 18:47

Het verkiezingsprogramma van de CU ten aanzien van een aantal issues voor LHBT-ers is overigens wel verrassend liberaal:

Dan vraag ik me af waarom ze vrijdag niet op komen dagen.. Dat zou juist een mooi podium zijn om hun 1699-imago een beetje te moderniseren ;)
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor Anubis » wo 01 feb 2017, 11:45

Luuk schreef:

Dan vraag ik me af waarom ze vrijdag niet op komen dagen.. Dat zou juist een mooi podium zijn om hun 1699-imago een beetje te moderniseren ;)

Een duidelijk statement.
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor erwin » ma 06 feb 2017, 11:22

hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Keer terug naar Meetings, feesten en bijeenkomsten