'ineens' bi?

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

'ineens' bi?

Berichtdoor weetniet » ma 13 okt 2014, 10:28

Dag allemaal,

zoals uit onderstaande post blijkt ben ik nieuw hier. Ik zit de afgelopen weken/dagen constant met de vraag of ik misschien bi ben. Ik kan echt bijna nergens anders meer aan denken eerlijk gezegd. Ik snap dat jullie hier geen pasklaar antwoord kunnen geven want ieder persoon is anders enzo, maar ik zou toch graag jullie ervaringen willen weten, hoe/wanneer weet je dat je bi bent en noem je jezelf ook zo?

Dan nog iets over mijn situatie, ik ben halverwege 20, en heb nu zo'n drie jaar een vaste relatie met een man. Eerdere relaties die ik heb gehad waren ook altijd met mannen, maar ik heb wel af en toe eeehhh bovenmatige interesse in een vriendin gehad. Hetgeen dat me erg aan het denken zette is dat een persoon uit mijn omgeving transgender is en zich recentelijk ook is gaan presenteren als vrouw. Toen ik hier nog niet van wist (jaren geleden) heb ik wel gevoelens voor hem gehad, en ik heb mij serieus afgevraagd of dit anders zou geweest zijn wanneer ik geweten had dat hij eigenlijk een zij was. Mijn conclusie is dat dat niet zo is, en dat ik eigenlijk meer op mensen val, dus een bepaald persoon in plaats van een bepaald geslacht.

Toch ben ik wat in de war, ik ben zeer gelukkig in mijn huidige relatie, en wil die ook graag zo houden. Maar, ik begin erotische dromen over vriendinnen te krijgen, en heb steeds meer het gevoel dat ik ook op een vrouw zou kunnen vallen, maar dat dat 'toevallig' tot nu toe nog niet gebeurd is. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer het als een leugen begint te voelen om mezelf nog hetero te noemen. Mijn directe omgeving heeft er denk ik geen problemen mee, maar ja, moet ik het mezelf zo moeilijk maken terwijl ik voor het oog van de wereld 'gewoon' hetero lijk te zijn en dus ook niet echt zeker ben van mijn eigen gevoelens? Wat als dit plotselinge gevoel wat nu zo overheersend is over een paar weken ineens weer verdwenen is?

Ik ben echt benieuwd naar jullie reacties, want weet niet zo goed wat te doen met mezelf op dit moment...
weetniet

Re: 'ineens' bi?

Berichtdoor erwin » ma 13 okt 2014, 15:41

Hoi Weetniet

Welkom hier.
Zoals je zelf al schrijft kan alleen jij voor jezelf bepalen of je al dan niet bi bent.
Over het moeilijk maken, het is voor veel mensen pas echt moeilijk op den duur om een "facade" op te moeten houden waarvan ze niet het gevoel hebben dat het bij je past.
En ook is het zo dat veel mensen ervaren dat wat in de ene periode van hun leven goed bij ze past (homo of lesbisch zijn bijvoorbeeld) een volgende periode helemaal niet meer past.
Maar meestal gaat het wel over periodes die dan wat langer zijn dan een paar weken.

Als jij om de paar weken het gevoel hebt dat je toch halsoverkop verliefd zou kunnen raken op een bepaalde dame zou het mij niet verbazen als bisekueel wel goed zou passen bij je. In ieder geval in deze periode van je leven.

groet
Erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor Gedachten » ma 13 okt 2014, 18:25

Hoi Weetniet, welkom.

Bedankt voor het delen van jouw verhaal. De enige tip die ik je uit eigen ervaring kan meegeven is je eigen tempo te kiezen om er voor jezelf uit te komen. Het af en aan gevoelens hebben voor het andere geslacht is herkenbaar en de verwarring die dat veroorzaakt ook. In het begin was ik er na een 'bi' periode zelfs zeker van dat het toch niet zo was, en als het weer terug kwam was er toch niks wat het kon weerstaan. Inmiddels heb ik er in mijzelf vrede mee. Of ik er mee naar buiten wil komen hangt voor mij af van de ervaring dat ik het echt ben, maar ik ben vrijgezel dus met niemand in die zin rekening te houden. Misschien volgende maand misschien over 10 jaar.
Wij zijn natuurlijk niet hetzelfde, maar laat je in ieder geval niet opjutten.
Gedachten

Berichtdoor weetniet » di 14 okt 2014, 19:16

Bedankt voor jullie reacties,

Waar ik op dit moment vooral mee zit is mijn huidige relatie waar ik heel gelukkig in ben. Ik deel normaliter alles met mijn vriend en het voelt zo raar om nu niet te doen. Ik wil niets verzwijgen, maar ik wil hem ook geen pijn doen (is dat pijn doen? weet ik ook niet) door het wel te vertellen en dat het dan over een paar weken weer 'over' is. Hoewel het op dit moment echt niet voelt als iets wat wel weer over gaat, dus misschien is dat ook wel een beetje ontkenning/wishfull thinking van mijn kant. Ik vind het echt heel erg dat ik er niet met hem over durf te praten, dat is echt nog nooit eerder gebeurd over wat dan ook...
weetniet

Berichtdoor erwin » di 14 okt 2014, 19:55

Is het niet zo dat juist doordat je het verzwijgt er steeds meer lading op komt te liggen voor jou?
En denk je dat hij er om de een of andere reden problemen mee zou hebben?

Het is ook gewoon heel leuk om bi te zijn hoor :).
Je kan eens voorzichtig een balletje opgooien en biseksualiteit ter sprake brengen.
Dat kan dan voor een enorme opluchting zorgen. En wat voor invulling je aan je biseksualiteit wilt geven, nu of later, staat daar weer verder geheel los van.

gr
Erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor mokkavanille » vr 17 okt 2014, 21:44

je schrijft dat je gelukkig bent in je relatie, en dat je tot nu toe steeds alles kon bespreken. mijn ervaring is, dat het bespreken van verwarrende gevoelens niet kwetsend en bedreigend is, maar juist een teken van vertrouwen!
akkoord dat het wel wat angst oproept, want het lijkt me een moeilijke stap.

wanneer weet je of je bi bent?
voor mij was dat door hevige verliefdheid en fysieke aantrekkingkracht te voelen! die gevoelens kon ik niet ontkennen, en dat wilde ik ook niet. er was gewoon geen twijfel mogelijk. ik heb in mijn liefdesleven periodes meegemaakt dat ik meer naar de lesbische kant uit ging en andere periodes veel meer hetero. je hebt bi's van alle gradaties denk ik?

en daar kan je wel lang over piekeren en nadenken he. dat zal er misschien wel bij horen he. goed dat we hier onze gevoelens en gedachten kunnen bespreken.
mokkavanille

Berichtdoor annick » wo 29 okt 2014, 21:39

Ik denk niet dat je ineens bi word. Je bent het misschien altijd al geweest maar nu word het pas duidelijk en moet je het gaan aanvaarden. Dat was voor mij een hele moeilijke periode. Ik heb op mijn 15 de voor de eerste keer gekust met een meisje, op mijn 22 ste verliefd geworden op een vrouw en weer weggestoken, want dat kon toch niet dat ik op vrouwen viel en dan nog eens 4 jaar later ben ik het dan eindelijk eens gaan aanvaarden... dat is stap 1 , daarna kan je het met je man bespreken. Je kan moeilijk iets tegen hem zeggen als je zelf nog niet weet wat je voelt.
Live well, laugh often, love much
annick

Berichtdoor Eric de Blois » wo 29 okt 2014, 23:58

annick schreef:Ik denk niet dat je ineens bi word. Je bent het misschien altijd al geweest maar nu word het pas duidelijk en moet je het gaan aanvaarden.

Ik denk zeker dat dit zo is. Ook ik viel al heel jong op meisjes én jongens (seksueel) maar wilde dit voor mijzelf eigenlijk niet weten. Jongens was alleen maar seksuele belangstelling meer niet, op meisjes werd ik echt verliefd. Voelde mij over die seksuele interesse voor mannen zélfs schuldig, vanwege mijn christelijke opvoeding en de hele christelijke omgeving die je daar gratis bij kreeg. Binnen de christelijke cultuur namelijk wordt je een schuldgevoel aangepraat bij alles wat afwijkt van sex om de voortplanting. De god van Abraham houdt niet van homo's, biseksuelen, swingers en mensen die zichzelf bevredigen. Daarom ben ik heel gelukkig zonder god. De afwezigheid van het geloof heeft mij veel vrijheid gegeven. Verliefd zal ik nooit worden op mannen, maar sex is wel fijn als de gelegenheid zich voor doet, waarbij ik mij dan beperk tot orale sex. Meer hoeft voor mij niet met mannen. Ik blijf wel een voorkeur houden voor vrouwen, kan daar echt verliefd op worden, een relatie mee hebben, mee vrijen etc. Met mannen draait het alleen om sex, naast vriendschap die je kunt hebben, die twee hoeven niet samen te gaan.
Eric de Blois

Berichtdoor renee » do 30 okt 2014, 03:55

Hoi Weetniet,

Ik had een aantal jaar geleden ongeveer hetzelfde 'probleem', ik had al een aantal jaar een relatie met een man en wist van mezelf dat ik ook op vrouwen viel maar had hier nog nooit wat mee gedaan. Ik heb dat toen met mijn vriend besproken en hij wilde mij daarin vrij laten, hij reageerde heel relaxed en vond dat ik het voor mijzelf moest uitzoeken. Die relatie ging na 6 jaar uit en kreeg toen een andere vriend, heb hem hierover ook verteld en hij heeft me toen zelfs meegenomen naar een gay bar! Dat heeft toen wel het einde van onze relatie betekend omdat ik daar een hele leuke vrouw ontmoette :oops: Gelukkig ben ik nog heel goed met hem bevriend, door hem weet ik nu zeker dat ik op vrouwen val en ben nu lekker aan het daten.

Wat ik wil zeggen, als je alles aan je vriend verteld dan kan je dit vast ook vertellen. 2 ex-vriendjes van mij reageerde er helemaal leuk op dus waar ben je bang voor? Mijn relatie met m'n laatste vriend was trouwens meer een vriendschap (van mijn kant) dus ik weet zeker dat wanneer jij echt een goede relatie heb dat zeker niet zo maar uit gaat omdat jij misschien wel bi bent.
renee

Keer terug naar Algemeen