Moe me steeds te moeten verantwoorden

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

Moe me steeds te moeten verantwoorden

Berichtdoor Bouzouki » di 04 jul 2017, 14:55

Ik ben het echt moe dat ik me iedere keer moet verantwoorden 'bi' te zijn. Waarom kunnen ze je niet gewoon geloven? Bi zijn is echt niet veiliger dan uitkomen voor homo-seksualiteit, want homo-haters haten ons evenveel. Bovendien ben ik jarenlang (onder druk van homo-vrienden) voor homo-seksualiteit uitgekomen, dus waarom zou ik 't ineens niet durven? Ik houd alleen teveel van vrouwen om me nog langer homo te noemen, maar dat schijn ik keer op keer te moeten 'bewijzen'. Als homo hoefde ik me nooit te bewijzen; dat geloofden ze meteen.
Nu zijn 't vaak vrouwen die me erop wijzen dat ik wel veel op mannen let. Als ik met vrouwen ben let ik inderdaad meer op mannen, ben ik met mannen let ik op vrouwen. Dat laatste wordt vaak niet opgemerkt, want dat wordt als vanzelfsprekend opgevat. Met een vrouw ga ik geen vrouwen kijken, tenzij ze op vrouwen valt. We leven echt in een rare wereld. Heb helemaal geen zin me in wat voor hokje dan ook te plaatsen, maar alles moet kennelijk te analyseren zijn. Blijf 't raar vinden dat 't lijkt of je je gevoelens voor vrouwen moet bewijzen, terwijl ze wel meteen aannemen dat je op mannen valt.
Nou laat ze maar denken wat ze willen, ik weet zelf wel wat ik ben.
Ik ken een bi-jongen met een lichte voorkeur voor vrouwen. Bij hem wordt nooit getwijfeld, omdat de meesten gewoon denken dat hij hetero is, maar tegen mij zei hij dat hij bi is. Het maakt kennelijk verschil of je een voorkeur voor mannen of vrouwen hebt, de meeste bi's hebben wel een voorkeur. Waar mijn voorkeur ligt verschilt per bui en afhankelijk van wie ik tegenkom. Misschien houd ik iets meer van mannen omdat je met een man van rol kan ruilen.
Bouzouki

Re: Moe me steeds te moeten verantwoorden

Berichtdoor Anubis » di 04 jul 2017, 21:41

Dat klinkt als een giftige omgeving. Het kan zijn dat mensen niet geloven dat je bi bent, omdat ze het 1, gewoonweg niet snappen en/of 2, ze hun onzekerheid op jou projecteren.
In de hedendaagse cultuur hier heerst er soms nog wel wat mysterie rond biseksualiteit, omdat dit lastig is om in een hokje in te delen. Hetero en homoseksualiteit snappen de meeste
mensen wel hier, maar biseksualiteit is toch blijkbaar heel erg anders (voor sommige mensen). Biseksuelen voelen zich aangetrokken tot (of juist niet :lol: ) tot mensen, in plaats van
een bepaalde sekse. Als je niet dezelfde voorkeuren en afkeuren deelt met het gros van de menigte ben je al gauw 'anders' verklaard en anders is erg bedreigend voor de groep, omdat
ze niet snappen wat ze er mee aan moeten. Tribalisme/kuddegedrag zit soms erg in de weg van het rationeel en helder denken. Ik weet niet precies hoe goede vrienden je bent met dat
clubje, maar ze klinken naar mijn oren na jouw verhaal niet echt als personen die begrip voor je tonen. Niet perse een positieve omgeving om in te zijn, vooral niet voor een persoonlijke
relatie, waar het om begrip en respect gaat. Ook denk ik dat het ingewikkelder is om als bi voor je seksualiteit uit te komen, zoals je al had verteld. Ik denk ook dat het meer lef vergt.
Dus om mijn part hoef je jezelf niet te bewijzen. Alleen jij kan je eigen seksualiteit ervaren en dit hoef zich niet perse in het gedrag naar voren te reflecteren (in de geschiedenis zijn er
waarschijnlijk veel mensen geweest die zich dan toch maar voordeden als heteroseksueel, om niet vervolgd te worden om hun bi/homo/a -seksualiteit)(algemeen voorbeeld, ik bedoel niet
als jouw persoonlijke ervaring/voorkeur). Als iemand wel denkt dat diegene jouw seksuele voorkeur weet, dan is diegene simpelweg fout. Aangezien alleen jij, jouw subjectieve ervaring
kan ervaren. Logischerwijs hoef jij je biseksualiteit aan niemand te bewijzen. Ik ken je verhaal verder niet en die andere mensen, maar ik zou zeggen, zoek (ook) andere vrienden (erbij).
Of help ze anders logisch en kritisch na te denken. Het probleem ligt bij hun, niet bij jou. Tenslotte, ik ben het eens met je stelling dat homo-haters ook een hekel aan biseksuelen hebben,
omdat bij hen toch alles wat niet hetero is slecht is. Hopelijk kun je hier iets mee en was het niet een te lang verhaal.

Groetjes.
I am, every day anew.
Anubis

Re: Moe me steeds te moeten verantwoorden

Berichtdoor bicase » do 25 jan 2018, 08:07

Hoi Bouzouki,

Bouzouki schreef: Bi zijn is echt niet veiliger dan uitkomen voor homo-seksualiteit, want homo-haters haten ons evenveel.

Daar ben ik het 100% mee eens. Ik ken teveel mensen die zeggen dat ik niet besta. Gaande van "bi 's dat zijn mensen die niet kunnen kiezen" tot "bi bij mannen dat bestaat niet, dat zijn verdoken homo's" en nog meer van die "hartverwarmende" uitspraken. Dat maakt dat ik ook maar gedeeltelijk uit de kast ben tov een aantal mensen en ik voel mij daar soms schuldig over, tenslotte help je zo het bi zijn niet voorruit.
Ik merk ook mijn eigen generatie het moeilijker heeft dan de jongere generatie. Zij maken er veel minder problemen van. Tegen twintigers, jonge dertigers durf ik het makkelijker vertellen dan tegen plus 35-jarigen. Bij de + 35 hoor ik vaak opmerkingen die mij geen veilig gevoel geven.
Maar de conclusie is eigenlijk dat je je niet zou moeten verantwoorden. In elk geval heb jij meer moed dan ik om het tegen iedereen open en bloot te vertellen en alleen dat verdient enorm veel respect.

Warme groetjes,

Bicase
Wat zou de wereld zijn zonder bi's ...
bicase

Keer terug naar Algemeen