coming out dag

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

coming out dag

Berichtdoor erwin » wo 11 okt 2017, 20:41

Hoi allemaal,

Vandaag, 11 oktober, is het coming out dag.

Is het iets dat voor jou belnagrijk is om naar anderen, je naasten of de hele wereld, open te zijn over je biseksualiteit of vind je dat een ander er echt helemaal niets mee te maken heeft?
Voor mijzelf lijkt het me heel lastig als je niet open kunt zijn erover maar soms vind ik het ook lastig om dan overal weer "de bi" te zijn.

groetjes
Erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Re: coming out dag

Berichtdoor Anubis » do 12 okt 2017, 13:15

Hallo Erwin,

Voor mij persoonlijk is het belangrijk om het voor anderen te weten wie het mij persoonlijk aangaat :lol: voor de rest heeft de rest van de mensheid er weinig mee te maken, maar het is ook niet zo dat ik er niet open over ben (al komt de vraag weinig naar voren). Ieder zijn eigen manier om het naar voren te dragen, al is het maar naar jezelf persoonlijk. Sommige, ja zelfs veel mensen hebben niet de 'luxe' (lees "basisnoodzaak") om voor hun seksuele oriëntatie uit te kunnen komen, vanwege nadelige toekomstigheden. Voor deze reden is het ook belangrijk dat er aandacht aan biseksualiteit word besteed. Aan de andere kant is het ook triest dat het noodzakelijk is. Blijkbaar gaat het veel mensen nog boven de pet dat homo- en biseksualiteit geen bedreigingen voor de samenleving en mensheid vormen.

Groetjes,
Pieter
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor erwin » di 17 okt 2017, 09:44

Hoi Pieter,

dat is zeker zo, en voor bi's is het vaak nog lastiger om dat te doen, de vraag wordt veel minder vaak gesteld omdat de meeste mensen aannemen dat je wel hetero zult zijn. En daardoor dus toch ook een stukje (ongewild) in d ekast blijft zitten...

groet
erwin
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Berichtdoor timo » di 05 dec 2017, 20:07

Hoi Erwin,

Ik heb op dit moment zoiets van: als ze ernaar vragen zeg ik wel dat ik bi ben maar ik kom er op dit moment nog niet uit mezelf mee.
Dat zal vast nog wel komen maar ik vind ook niet dat iedereen het hoeft te weten.
Vaak plakken mensen dan gelijk allerlei eigenschappen aan je vast om je seksualiteit terwijl dat natuurlijk totaal ongegrond is.
Ik denk zelf zelfs dat de seksualiteit van ieder individu helemaal uniek is en dat niemand daardoor écht in een hokje past :)

Groetjes Timo
timo

Berichtdoor keesmees » wo 06 dec 2017, 21:04

Ach wat andere mensen ervan vinden is minder interessant voor mij. Zolang ik maar gelukkig ben.
keesmees

Berichtdoor blizz » wo 06 dec 2017, 21:27

ik vertel het sinds kort aan vrienden die ik enorm vertrouw, of aan vrienden die niet in dezelfde vriendenkring zitten als mijn vriendin. Ik ben dus deels "uit de kast" en deels ook niet. het maakt het voor mij wel wat makkelijker omdat ik er over kan praten.

tja. wie weet ooit....
blizz

Berichtdoor erwin » do 07 dec 2017, 17:33

In het kader van Paarse Vrijdag morgen staat in het AD een artikel van een biseksuele docent uit Houten over hoe belangrijk zij het had gevonden om er op school in ieder geval over gehoord te hebben.

https://www.ad.nl/utrecht/biseksuele-docente-30-over-paarse-vrijdag-op-school-liefde-kent-geen-hokjes~a95e116b/

--------------
Biseksuele docente (30) over Paarse Vrijdag op school: 'Liefde kent geen hokjes'
Leerlingen van College De Heemlanden in Houten gaan vrijdag over de paarse loper de school binnen. Liefst zoveel mogelijk in het paars gekleed. Want het is dan Paarse Vrijdag. Een dag waarop scholieren zich solidair kunnen verklaren met lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (lhbt).

Maarten Venderbosch 06-12-17, 18:20 Laatste update: 20:42
33
Docent Marloes Meuzelaar (30) organiseert de dag op De Heemlanden, een school voor havo en vwo. Ze is zelf biseksueel en getrouwd. Haar man besloot vier jaar geleden om in transitie te gaan van vrouw naar man. Daar is ze open over, ook in de klas. ,,Als het in de les ter sprake komt, willen leerlingen altijd metéén een foto van hem zien. Als ze die dan bekijken, hoor ik ze vaak zeggen: ‘Als je het niet zou weten, dan zou je het niet zeggen’. Nou, dat vind ik wel mooi om te horen. Verder wordt er meestal geen punt van gemaakt.’’

Paarse Vrijdag is een feestje dat niet alleen leuk, maar ook heel erg nódig is om te vieren
Docent Marloes Meuzelaar
Zelf ging ze naar de middelbare school in Alphen aan den Rijn, in een tijd dat Paarse Vrijdag nog niet bestond. Op school werd er niet of nauwelijks over het onderwerp gesproken. ,,Homoseksualiteit was een woord dat hooguit in de biologieles viel, maar dat was het dan ook wel.’’

Paarse Vrijdag ontstond in 2010 naar het voorbeeld van 'Spirit Day' in de Verenigde Staten. Die vond plaats als uiting tegen het pesten van lhbt-jongeren. In Nederland wordt de dag sinds 2010 jaarlijks op de tweede vrijdag van december gehouden.

Rust
Als scholier twijfelde Marloes Meuzelaar enorm. Viel ze nou op vrouwen? Viel ze toch op mannen? ,,Ik wist het niet, ik kwam er niet uit. Dat er zoiets bestond als biseksualiteit, daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Het had me een hoop rust gebracht als er een docent was geweest die daarover had gesproken.’’

Ze was negentien toen ze zelf uit de kast kwam. ,,Ik houd van literatuur en van lezen, ik ben docent Nederlands op De Heemlanden, ik woon in Amsterdam, ik ben getrouwd én ik ben biseksueel. Allemaal heel gewoon, wat mij betreft. En dat is ook precies wat ik wil overbrengen: het is oké zoals je bent. Je kunt evengoed een leuk leven leiden en gelukkig zijn. Liefde hoef je niet in hokjes te plaatsen, tenslotte. Liefde ként helemaal geen hokjes.’’

Dat er zoiets bestond als biseksualiteit, daar had ik nooit bij stilgestaan
Docent Marloes Meuzelaar
,,Statistisch gezien zou ik veel meer leerlingen moeten kennen die verwant zijn met de lhbt-gemeenschap″, zegt Meuzelaar. ,,Maar ik ken er maar een paar op deze school. Voor de rest, denk ik, is het nog te vroeg voor een coming out. Of ze durven eenvoudig niet. Zo’n Paarse Vrijdag kan helpen het een beetje makkelijker te maken, of in elk geval beter bespreekbaar.’’

Grammatica
In de aanloop naar Paarse Vrijdag is alle mentoren gevraagd het onderwerp aan de orde te stellen in hun klassen. Marloes Meuzelaar is zelf ook mentor. ,,Ik wil niet de docente zijn die het steeds maar weer over homoseksualiteit heeft. Maar dit soort momenten grijp ik wel aan, natuurlijk. Op andere momenten moet het er niet dik op liggen. Het moet gewóón zijn. Als we grammatica doen, bijvoorbeeld, schrijf ik wel eens een zinnetje op het bord als ‘Jantje belde zijn vriend met een heel leuke verrassing’. Waarom moet het per se een vriendinnetje zijn? Dan wordt er wel gegniffeld in de klas, maar verder gaan we door met wat we aan het doen waren, namelijk zinsontleding.’’

Afwijking
Recht in haar gezicht worden geen opmerkingen gemaakt op school, zegt Meuzelaar. Eén keer is het haar overkomen, dat een leerling haar voor de voeten wierp dat homoseksualiteit ‘een afwijking’ is. ,,Dat vond ik wel moeilijk. Je zit toch een jaar lang met elkaar in de klas. Ik weet dat er docenten zijn die het lastig vinden het onderwerp op de kaart te zetten. Of ze zijn bang voor dit soort afkeurende reacties. Want daar moet je óók wat mee.’’

Ho­mo­sek­su­a­li­teit moet gewóón zijn
Docent Marloes Meuzelaar
Volgens cijfers van belangenvereniging COC voelt 73 procent van de lhbt-leerlingen in Nederland zich niet veilig op school. Meuzelaar: ,,Leerlingen die worstelen kunnen altijd naar mij toe komen om te praten over problemen, ook als je worstelt met je genderidentiteit of homoseksualiteit. Maar ze moeten wel de stap durven zetten.''

Paars
Vrijdag is de aula van De Heemlanden paars versierd. Er worden paarse polsbandjes uitgedeeld. De leerlingraad, in paarse truien gehuld, verkoopt paarse suikerspinnen en cupcakes in de pauzes. De opbrengst gaat naar het COC. Leerlingen is gevraagd iets paars aan te trekken. Een pet, een sjaal, een trui, een broek, allemaal goed. Een paars nagellakje geeft ook al het gewenste statement.

Marloes Meuzelaar: ,,Fijn dat we een school willen zijn waar dit kán. Er zijn helaas nog genoeg andere scholen, waar dit niet aan de orde kan zijn. Dit is dan ook een feestje dat niet alleen leuk, maar ook heel erg nódig is om te vieren.’’

---------------------
hokjes zonder grenzen...
erwin
Moderator

Keer terug naar Algemeen