Coming out en schuldgevoel

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

Coming out en schuldgevoel

Berichtdoor bicase » do 25 jan 2018, 19:50

Hallo Iedereen,

Ik ben gedeeltelijk out, naar mijn vrouw, naar een aantal van mijn vrienden, maar lang niet naar iedereen. Er speelt verschillende dingen door mijn hoofd. Als het over mijn ouders en schoonouders gaat vraag ik mij af: "Is het wel nodig?" Ik bedoel daarmee toen ik als 16, 17 jarige eens vroeg aan mijn moeder wat biseksualiteit eigenlijk was, kreeg ik als antwoord: "Dat zijn mensen die niet kunnen kiezen." Ik voelde mij toen enorm gekwetst en nu heb ik mijn leven en mijn gezin en vraag ik mij af wat ik er mee bereik dit aspect aan hen (ouders en schoonouders) te vertellen.

Mijn vrouw, dat was voor mij duidelijk, in zo'n relatie hoort eerlijkheid en ik wist dat ik dat moest vertellen om gewoon verder te kunnen. Ik wil bij haar mijzelf kunnen zijn en ik vind ook dat zij niet in het ongewisse mocht gelaten worden, tenslotte heeft dat met respect te maken.

Een aantal collega's en vrienden die ik vertrouw weten dat ik bi ben, anderen die biseksualiteit bekijken als niet bestaande, weten het niet.

Dan heb je nog de kinderen, wat betekent het voor hen als ik volledig uit de kast zou komen? Welk effect zou dat op hen hebben? De buren en de buurt weet het niet, vooral om die reden.

Dus ik kijk naar mijzelf, mijn gezin en mijn kinderen en wil hen behoeden voor de mogelijke gevolgen die een open bi vader/man voor hen zouden betekenen. Zo zit het nu momenteel voor mij in elkaar.

Op persoonlijk vlak ben ik blij dat mijn vrouw en een aantal vrienden op de hoogte zijn, maar toch knaagt er iets. Bi-mannen zijn al zo onzichtbaar in de maatschappij, er wordt veel over hen gepraat of ze worden gewoon genegeerd. Ik heb dan het gevoel dat ik die mannen, jongens in de steek laat door niet helemaal voor iedereen 100% out te zijn. Herkennen jullie dat gevoel? Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

Vriendelijke groetjes,

Bicase
Wat zou de wereld zijn zonder bi's ...
bicase

Re: Coming out en schuldgevoel

Berichtdoor blizz » do 25 jan 2018, 20:55

hey Bicase,

Ik snap jouw situatie wel een beetje. Ik kom uit een gezin waarbij een man de leider van het gezin was etc.. bla bla standaard rolverdeling etc. bij mijn broers is dat nog steeds zo. Sommige van mijn vrienden (op 1 a 2 handen te tellen) weten er wel van, maar zelfs mijn vriendin weet het niet. Gewoon om de doodsimpele reden dat zij wil dat we monogaam zijn. en bisexualiteit en monogamie in een relatie is toch wel lastig, want ja, hoe onderzoek je je gevoelens zonder de monogamie te schenden.

Voor mijzelf ben ik er "tevreden" mee dat een aantal key figuren het weten en sommige ook weer niet. Vanuit mijn verleden heb ik geleerd om bepaalde situaties totaal te isoleren, dus dit ook. en dat bevalt mij wel. Thuis ben ik de grappige, lieve en ondeugende man/vader. op kantoor de ontspoorde IT-er, en bij mijn vrienden ben ik voor sommige de bi-sexueel en voor anderen gewoon de gezellige vriend.

ik vind niet dat ik een lans moet breken voor de bi-community. al helemaal niet omdat dit mijn eigen relatie misschien in gevaar kan brengen. maar het siert wel de mensen die het wel doen.

misschien dat anderen een andere ervaring hebben, maar ik zou sommige situaties apart houden

Henk
blizz

Berichtdoor bicase » do 25 jan 2018, 21:06

Wel Henk,

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die situaties uit elkaar hou. In een ideale wereld, zou dit niet moeten en ik moet eerlijk toegeven dat het voor mij soms vermoeiend is, altijd die verschillende rollen. Maar al bij al denk ik dat dit toch ook voor mij de optie is die het beste aanvoelt.

Dank je voor je oprechte reactie,

Bicase
Wat zou de wereld zijn zonder bi's ...
bicase

Berichtdoor blizz » do 25 jan 2018, 22:13

we moeten elkaar steunen toch?

ik weet ook wel dat eerlijkheid de beste weg is om te bewandelen. maar wat moet je als je helemaal gek bent van je partner (inclusief kids) en je hebt daarnaast ook innerlijke gevoelens die niet matchen met je relatie. moet je dan je relatie en je kids aan de kant zetten voor je eigen "geluk"? Ik walg persoonlijk altijd van de mensen met een zeer sterke opinie over dit soort dingen. alsof alles zwart-wit is. sommige dingen zijn nog grijzer dan "50 shades of grey".
blizz

Berichtdoor Jurg » do 25 jan 2018, 23:40

Daar ben ik het mee eens. De principiëlen zitten vaak niet in zo'n situatie. En inderdaad, de drang is er en wat zou het frustrerend zijn als je daar niet iets mee kan. Wel doe ik het heel afgewogen en voorzichtig stap voor stap. Gelukkig kijken mijn partner en ik niet in elkaars telefoon en computer. Mijn vrouw hecht ook aan haar privacy, wat ook een onderdeel is van onze relatie. Wij gaan ook individueel met vrienden weg. We zijn echter zeer gelukkig met elkaar.
Jurg

Berichtdoor Lizet_song » vr 26 jan 2018, 00:00

Ik kan niet zoveel toevoegen. Henk heeft het mooi geschreven , voegt denk ik al genoeg toe.

Maar ik denk dat jijzelf moet kiezen waar jij gelukkig van wordt. Ik heb het mijn ooms en tantes ook nog niet verteld omdat ik dus bang ben voor de reactie die jij in je tienertijd hebt gekregen.
Ook omdat ik weet dat sommige(of in dit geval tantes) er "krom" over denken. En hoeft het? jij leeft je leven zoals jij dat wil, en jij maakt de keuzes.
Als er dan toch ruimte en vrijheid binnenin je zit, vertel je het wel. Het hoeft niet.
Wat de 1 gelukkig maakt, maakt een ander niet gelukkig.
Lizet_song

Berichtdoor Jeroen » vr 26 jan 2018, 07:57

Herkenbaar Ben zelf tuk als biseksueel bij mijn vrouw en familie. Dat geeft geen probleem. De omgeving is soms lastig. Niet bij iedereen ben ik er open over en dat moet natuurlijk ook niet. Wel ervaar ik een vrijheid als ik er wel over kan praten. Soms loop ik dan wel tegen mensen aan die niet zo open-minded zijn als ik eerst dacht...Dan denken ze toch erg zwart wit in plaats van in grijstinten
Jeroen

Keer terug naar Algemeen