Polyamorie

Hoe geef je biseksualiteit vorm in je relaties(s)?

Polyamorie

Berichtdoor JayPunker » vr 28 jul 2017, 18:52

Ik heb drie jaar lang een relatie gehad met een man, maar ik merkte dat dat uiteindelijk op niets uitliep. Na de relatie tot op heden hebben wij een soort van lat relatie, alleen niet uitgesproken. Een maand geleden heb ik een paar video's op youtube gekeken over polyamorie. (voor degene die niet weten wat dit is: meerdere romantische / seksuele relaties hebben waar alle betrokkenen van elkaar afweten en instemming geven.) Sinds die tijd ben ik hier vaak aan het over nadenken, maar ik vind het lastig om hier iets mee te doen. Ik heb het met hem er over gehad, maar hij ziet het als een vorm van vreemdgaan of als sletterig gedrag. Ik kan hem daarin begrijpen, omdat hij van nature monogaam is. Ik denk dat ik dat nooit geweest ben. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik hier verder mee moet. Ik zou het graag willen uitproberen, maar het is volgens mij niet een heel populair onderwerp in Nederland.

Hoe kijken jullie hiernaar? Zijn sommigen van jullie bezig met polyamorie en hoe?
JayPunker

Re: Polyamorie

Berichtdoor Anubis » za 29 jul 2017, 01:01

Hallo Jay,

Ik denk dat hij een eigen idee heeft van polyamorie dan wat de strikte definitie precies inhoud, omdat jij hier ook al aangeeft dat hij monogaam is. Dan is het dus onwaarschijnlijk dat hij hier in mee doet, en als de andere in een relatie dat wel doet, dat dan ziet als vreemdgaan (je sluit hem in principe buiten). Het probleem is dus, dat je helemaal niet vreemdgaat in een polygame relatie, aangezien in polygame relaties iedereen bij definitie instemt, denken dat het wel vreemdgaan zou zijn (geen instemming) is dus contraproductief. Naar mijn mening hoef je jezelf niet te zien als iemand die sletterig is. Al is dat wel een vrij standaard denkwijze in hoofdcultuur in Nederland (denk ik?), monogame relaties zijn de standaard. Terwijl polygamie ook prima mogelijk is! Ik denk dat veel mensen gauw denken aan rare religieuze instellingen of sekten bij polyamoureuze relaties, waar iemand de baas is en de rest eigendom (om het maar bot te zeggen). Het is net alsof ze niet snappen dat mensen ook gelijkwaardig met elkaar kunnen zijn en omgaan in een relatie.

Op het moment heb ik zelf geen relatie, maar polyamorie staat voor mij persoonlijk open (met een man en een vrouw), maar misschien vind ik uiteindelijk ook wel één partner. In bepaald opzicht is polygamie minder 'sletterig' dan andere vormen van relaties, want je zoekt juist vaste vrijkouzen en geen schichtige 'relaties', omdat je met veel mensen seks wil hebben. Persoonlijk gezien mag je om mij er lustig op los vrijen (zolang je het maar veilig doet en met instemming), alleen in de samenleving lijkt geen van beiden goed te zijn. Doe wat je gevoel je ingeeft, zolang het maar niet te irrationeel is, en zoals in elke goede relatie is communicatie belangrijk. Dusver wel weer genoeg gepreekt denk ik :roll: dit is wat ik er over denk, hoe de praktijk loopt, zal ik praktisch moeten ervaren :lol: Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar jouw reactie!

Groetjes.
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Luuk » za 29 jul 2017, 12:47

Ondanks dat ik geen "hands-on" ervaring heb met polyamorie (en mezelf niet als zodanig zou omschrijven), ben ik niet per se monogaam ingesteld in mijn biseksualiteit. Een relatie met een leuke meid en daarnaast een man on-the-side voor zo af en toe vind ik alles behalve sletterig en/of vreemdgaan. Ik betitel dat als non-mono in parallelle biseksualiteit. Dat lijkt mij een fijne manier om invulling aan die gevoelens te geven. Zolang het binnen een relatie met wederzijdse instemming gebeurd is het prima. En als dat onbespreekbaar is dan de relatiebasis misschien heroverwegen naar gelang hoe belangrijk het voor je is.. Praten is de sleutel, maar tegelijkertijd moet je deze gevoelens niet wegstoppen denk ik.

Zoiets is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend omdat er helaas veel vooroordelen de ronde doen. Strikte monogamie is voor de meeste mensen nog altijd een "heilige" basis. In Utrecht zit de groep Meerminners: https://meerminners.nl/ . Daar zou je eens laagdrempelig kunnen gaan praten met gelijkgestemden en kennismaken met die wereld.
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor Anubis » za 29 jul 2017, 17:31

Helemaal met je eens Luuk, ik denk dat die vooroordelen voornamelijk ook nog de ronde doen, omdat polyamorie tegen de christelijke waarden ingaat.
Als er meer positieve voorbeelden omtrent polygamie/amorie in de samenleving bestaan, worden de vooroordelen ook minder denk ik, of in ieder geval
de negatieve stereotypes. Die website klinkt op zich wel interessant, ik zal er ook eens een kijkje nemen.
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor JayPunker » zo 30 jul 2017, 16:44

Dank je voor jullie reacties Anubis en Luuk!

Om eerst maar in te gaan op het christelijke gedeelte. De meeste mensen zijn monogaam, omdat het in het christendom de standaard is. Met een beetje research op internet was ik er al snel achtergekomen waarom monogamie zo groot is. Religies in die tijd hadden geen problemen met polyamorie of enig andere vorm van relaties. Seks met verschillende mensen werd gezien als vorm van affectie en een eerbetoon aan de goden. Het Christendom wilde daar zo ver mogelijk van weg blijven, omdat ze niet overeenkomsten wilde hebben met de andere religies. Ik kan natuurlijk niet bevestigen dat dit 100% waar is, maar ik heb altijd al het gevoel gehad dat meerdere relaties en seks door cultuur en religie een lastig onderwerp geworden is om over te praten of uit te voeren.

Om ook maar in te gaan op biseksualiteit; Ik ben gewoon aangetrokken tot vrouwen en mannen. Seksueel ben ik meer aangetrokken tot mannen, maar ik zie mijzelf in een relatie eerder met een vrouw. Biseksualiteit is al een vrij lastig iets om mee om te gaan, vind ik zelf, omdat ik nu besef dat mijn seksualteit een spectrum is en er zoveel meer bij komt kijken dan alleen seksuele aantrekkingskracht. Ik vind het vrij jammer dat, ondanks dat ik tot zowat iedereen aangetrokken kan zijn ik volgens de maatschappij een keuze moet maken. Dit voelt onnatuurlijk aan. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik standvastig polyamorie ga toepassen en altijd meerdere relaties wil. Misschien blijf ik wel mijn hele leven monogaam. Het is toch lastig te voorspellen wat er in een leven gaat gebeuren. Ik vind wel dat ik het tenminste moet uitproberen.

En als laatste over open communicatie; Dit is wat mijn zelf het meeste aansprak aan polyamorie. Open communicatie is een must. Je moet spreken over je verlangens en hoe je jezelf ziet in de relatie en vice versa. Dit is wat in mijn optiek altijd een lastig punt is in een langdurige monogame relatie. De betreffende willen wel onderwerpen uitspreken, maar weten niet hoe en kiezen er dan vaak maar voor om door te gaan in de relatie, omdat het makkelijk en vertrouwd is. Hier is niets mis mee, want zoals ik net al aangaf. Het is lastig om te voorspellen wat er in een leven gaat gebeuren. Ik denk dat wel dat het heel belangrijk is om altijd open communicatie te hebben. Ik denk ook dat het belangrijk is om uit te spreken en te realiseren dat een relatie op alle of bepaalde vlakken kan stoppen (vaak is dit seks of romantische activiteiten). Zou het niet fijn zijn dat je die behoeften bij iemand anders kan vervullen, maar het vertrouwde en stabiele bij je huidige partner hebt? Ik zeg niet dat dit een makkelijk iets is om voor mekaar te krijgen, maar uit ervaring weet ik dat een langdurige monogame relatie ook niet makkelijk is. Relaties zijn over het algemeen niet makkelijk. Jaloezie voornamelijk lijkt mij net zo groot probleem in polyamorie als in monogamie.

Ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijkheid heb gecreeërd over hoe ik er nu instaat. Het lijkt mij leuk om vaker over dit onderwerp te spreken. Ik bedoel daar niet specifiek polyamorie mee, maar relaties en liefde in het algemeen. Volgens mij lopen best vele mensen met soortgelijke vraagstukken in hun hoofd en voelen ze zich abnormaal, omdat ze niet de norm volgen. Het lijkt mij dan handig om de norm langzamerhand te veranderen zodat meer mensen hunzelf kunnen zijn.
JayPunker

Berichtdoor Anubis » ma 31 jul 2017, 21:35

JayPunker schreef:Dank je voor jullie reacties Anubis en Luuk!

Om eerst maar in te gaan op het christelijke gedeelte. De meeste mensen zijn monogaam, omdat het in het christendom de standaard is. Met een beetje research op internet was ik er al snel achtergekomen waarom monogamie zo groot is. Religies in die tijd hadden geen problemen met polyamorie of enig andere vorm van relaties. Seks met verschillende mensen werd gezien als vorm van affectie en een eerbetoon aan de goden. Het Christendom wilde daar zo ver mogelijk van weg blijven, omdat ze niet overeenkomsten wilde hebben met de andere religies. Ik kan natuurlijk niet bevestigen dat dit 100% waar is, maar ik heb altijd al het gevoel gehad dat meerdere relaties en seks door cultuur en religie een lastig onderwerp geworden is om over te praten of uit te voeren.

Om ook maar in te gaan op biseksualiteit; Ik ben gewoon aangetrokken tot vrouwen en mannen. Seksueel ben ik meer aangetrokken tot mannen, maar ik zie mijzelf in een relatie eerder met een vrouw. Biseksualiteit is al een vrij lastig iets om mee om te gaan, vind ik zelf, omdat ik nu besef dat mijn seksualteit een spectrum is en er zoveel meer bij komt kijken dan alleen seksuele aantrekkingskracht. Ik vind het vrij jammer dat, ondanks dat ik tot zowat iedereen aangetrokken kan zijn ik volgens de maatschappij een keuze moet maken. Dit voelt onnatuurlijk aan. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik standvastig polyamorie ga toepassen en altijd meerdere relaties wil. Misschien blijf ik wel mijn hele leven monogaam. Het is toch lastig te voorspellen wat er in een leven gaat gebeuren. Ik vind wel dat ik het tenminste moet uitproberen.

En als laatste over open communicatie; Dit is wat mijn zelf het meeste aansprak aan polyamorie. Open communicatie is een must. Je moet spreken over je verlangens en hoe je jezelf ziet in de relatie en vice versa. Dit is wat in mijn optiek altijd een lastig punt is in een langdurige monogame relatie. De betreffende willen wel onderwerpen uitspreken, maar weten niet hoe en kiezen er dan vaak maar voor om door te gaan in de relatie, omdat het makkelijk en vertrouwd is. Hier is niets mis mee, want zoals ik net al aangaf. Het is lastig om te voorspellen wat er in een leven gaat gebeuren. Ik denk dat wel dat het heel belangrijk is om altijd open communicatie te hebben. Ik denk ook dat het belangrijk is om uit te spreken en te realiseren dat een relatie op alle of bepaalde vlakken kan stoppen (vaak is dit seks of romantische activiteiten). Zou het niet fijn zijn dat je die behoeften bij iemand anders kan vervullen, maar het vertrouwde en stabiele bij je huidige partner hebt? Ik zeg niet dat dit een makkelijk iets is om voor mekaar te krijgen, maar uit ervaring weet ik dat een langdurige monogame relatie ook niet makkelijk is. Relaties zijn over het algemeen niet makkelijk. Jaloezie voornamelijk lijkt mij net zo groot probleem in polyamorie als in monogamie.

Hier ben ik het wel mee eens, goede communicatie is inderdaad belangrijk naar de andere(n) in de relatie, maar ook naar jezelf van wat jezelf wilt inderdaad. Bedankt voor je reactie, ik denk dat andere mensen hier zich ook wel in herkennen en/of nuttige informatie uit kunnen halen.

JayPunker schreef:Ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijkheid heb gecreeërd over hoe ik er nu instaat.
Ja, duidelijk!

JayPunker schreef:Het lijkt mij leuk om vaker over dit onderwerp te spreken. Ik bedoel daar niet specifiek polyamorie mee, maar relaties en liefde in het algemeen. Volgens mij lopen best vele mensen met soortgelijke vraagstukken in hun hoofd en voelen ze zich abnormaal, omdat ze niet de norm volgen. Het lijkt mij dan handig om de norm langzamerhand te veranderen zodat meer mensen hunzelf kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar je verdere topics op het forum. In vele aspecten heerst er naar mijn ervaring een bizarre norm omtrent veel dingen, authentieke mensen zouden in ieder geval een stuk interessanter zijn! (mensen zijn minder saai dan ze zich voordoen vaak, dat is wat ik geloof :lol: )
I am, every day anew.
Anubis

Berichtdoor Luuk » di 01 aug 2017, 11:48

Ik vind het vrij jammer dat, ondanks dat ik tot zowat iedereen aangetrokken kan zijn ik volgens de maatschappij een keuze moet maken. Dit voelt onnatuurlijk aan. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik standvastig polyamorie ga toepassen en altijd meerdere relaties wil. Misschien blijf ik wel mijn hele leven monogaam. Het is toch lastig te voorspellen wat er in een leven gaat gebeuren. Ik vind wel dat ik het tenminste moet uitproberen.

Dit is typisch een geval waar je je eigen gevoel moet volgen en lak hebben aan wat "de maatschappij" normaal vindt. Ik heb daar voor mezelf een keuze in gemaakt. Ik wil doen waar ik behoefte aan heb en waar het gevoel me heen leidt. Dus op z'n minst experimenteren en voor de rest zie ik wel hoe het loopt. Wordt het mono, dan mono; wordt het 2, dan 2. De maatschappij kan zogezegd de boom in en ik begeef me ook onder mensen die net zoals ik niet helemaal mono zijn of wie dat niks kan schelen. Het is heel fijn om met gelijkgestemden te kunnen praten over dit onderwerp.

Communicatie is sowieso heel belangrijk; mono of niet. Relaties zijn altijd geven en nemen. Het is denk ik goed om van te voren bij een nieuwe relatie aan te geven waar je op dit moment staat in je leven en wat nu erg belangrijk voor je is. Dan heeft de ander een beeld van het hoe en waarom. Misschien staat die daar voor open en blijkt het allemaal geen probleem te zijn. Blijkt dat wel helaas onverenigbaar dan zul je daar een keuze in moeten maken.

Het lijkt mij leuk om vaker over dit onderwerp te spreken. Ik bedoel daar niet specifiek polyamorie mee, maar relaties en liefde in het algemeen. Volgens mij lopen best vele mensen met soortgelijke vraagstukken in hun hoofd

Ik heb dat destijds met een seksuoloog kunnen bespreken en later ben ik mensen tegengekomen die ook niet perse mono zijn (en ook niet helemaal hetero, en andere varianten :) ). Maar ook in de non-hetero community is non-mono soms bijzonder onbespreekbaar is mijn ervaring helaas.. Kan komen de standaard vooroordelen de kast weer uit. Anyway, ik vind het iig een belangrijk onderwerp in waar ik nu sta.
What is essential? Is it visible to the eye?
Luuk

Berichtdoor Jakob » di 29 aug 2017, 21:45

Heb zelf een vriend gehad die polyamoreus is. Ik kon me daar goed in vinden en had er zeker geen probleem mee.
Jakob

Keer terug naar Relaties