Monogaam / Polygaam ?

Hoe geef je biseksualiteit vorm in je relaties(s)?

Monogaam / Polygaam ?

Berichtdoor edcar » za 26 jan 2013, 17:35

In de meeste Europese landen ( Christendom ) leven de mensen over het algemeen "Monogaam" ook in homorelatie's ...... Maar er zijn ook mensen die Polygaam zijn ( denk maar eens aan wijlen Anton Hyboer met zijn geloof 7 vrouwen ) dit wordt vaak gezien als mensen die niet in de "samenleving" passen.
Hieronder een kleine uitleg/betekenis van beide ;

Monogamie.
De oorspronkelijke betekenis van monogamie is de situatie van een echtelijke verbintenis (huwelijk) met één persoon. Onder monogamie verstaat men tegenwoordig: de situatie van het aangaan van een verbinding uit liefde met één persoon.

Polygaam / polyamorie is een levenswijze met ruimte voor meerdere liefdesrelaties. Grenzeloos liefhebben op een open en eerlijke manier met respect voor iedereen. Liefde laat voelen dat je leeft. Leven is het meervoud van lef.
Polyamorie is voor mensen met lef om vanuit authenticiteit te leven.

De vraag is eigenlijk ; Kun je van meerdere personen houden ? En zo ja zal jij dat tegen je huidige partner ook toegeven dat je "verliefd" bent geworden op een andere vrouw/man ? .... Ik praat hier in dit geval wel dat je ook nog echt houd van je eigen partner !!!! En zeker niet dat je vreemdgaat !

Ik snij dit punt aan omdat er denk ik genoeg Bisexuelen zijn die ook "verliefd" kunnen worden op een partner van hetzelfde geslacht,zal jouw partner dit accepteren dat jij er naast nog een bedpartner op naar houd ?

Even voor de duidelijkheid :idea: .... Een "open-relatie" is iets geheel anders omdat het hierbij meestal gaat om elkaar los te laten in het hebben van zeg maar vrije seks en beide partners dus "losse" contacten erop na houden :!:
* Spreken is zilver...zwijgen is goud
* Wie nooit waagt...Blijft maagd.
edcar

Re: Monogaam / Polygaam ?

Berichtdoor edcar » za 26 jan 2013, 17:41

:twisted: Om ook gelijk maar even de spits af te bijten.

Wij zelf hebben meer een "open-relatie" ( Omdat wij "swingers" zijn noemen ze dat ook een open relatie ook al date wij niet apart van elkaar ) ....... Dat wil niet zeggen dat geen van beide "verliefd" zal kunnen worden op een ander..... Er zal bij ons zeker heel veel gepraat worden als deze situatie zich zal voordoen,maar om er naast mijn huidige partner nog een "extra" liefde's relatie erop na te houden ... Nee geloof niet dat ik er voor zal kiezen omdat ons leven genoeg "spanning" geeft en ik dat niet makkelijk zal willen opofferen ;)
edcar

Berichtdoor bert100 » za 26 jan 2013, 17:58

edcar, jullie daten niet apart zeg je, bedoel je dat jullie samen dan met een andere partner date?
bert100

Berichtdoor edcar » za 26 jan 2013, 18:04

Wij zijn "Swingers" ... En ja wij hebben seks met andere dus,dat kan een stel zijn of een andere dame of heer ( hoeft niet eens Bi te zijn , maar kan wel :mrgreen: ) ... Kan goed delen haha

bert100 schreef:edcar, jullie daten niet apart zeg je, bedoel je dat jullie samen dan met een andere partner date?
edcar

Berichtdoor Eric de Blois » di 08 apr 2014, 22:22

edcar schreef:In de meeste Europese landen ( Christendom ) leven de mensen over het algemeen "Monogaam" ook in homorelatie's ...... Maar er zijn ook mensen die Polygaam zijn ( denk maar eens aan wijlen Anton Hyboer met zijn geloof 7 vrouwen ) dit wordt vaak gezien als mensen die niet in de "samenleving" passen.
Hieronder een kleine uitleg/betekenis van beide ;

Monogamie.
De oorspronkelijke betekenis van monogamie is de situatie van een echtelijke verbintenis (huwelijk) met één persoon. Onder monogamie verstaat men tegenwoordig: de situatie van het aangaan van een verbinding uit liefde met één persoon.

Polygaam / polyamorie is een levenswijze met ruimte voor meerdere liefdesrelaties. Grenzeloos liefhebben op een open en eerlijke manier met respect voor iedereen. Liefde laat voelen dat je leeft. Leven is het meervoud van lef.
Polyamorie is voor mensen met lef om vanuit authenticiteit te leven.

Even voor de duidelijkheid :idea: .... Een "open-relatie" is iets geheel anders omdat het hierbij meestal gaat om elkaar los te laten in het hebben van zeg maar vrije seks en beide partners dus "losse" contacten erop na houden :!: [/b]

Het kan bij polygamie volgens mij ook gaan om het hebben van een vaste seksuele partner buiten je eigen partner om. Dat is dus geen 'los' contact. Een seksuele partner, hoeft niet iemand te zijn waarvan je perse moet houden. Het gaat vooral om het genot. Ik zie het hebben van verschillende vaste sex-partners ook als een vorm van polygamie. Polygamie is heel iets anders dan polyamorie. Bij die laatste categorie gaat het wél om liefde voor meerdere partners.

edcar schreef:De vraag is eigenlijk ; Kun je van meerdere personen houden ? En zo ja zal jij dat tegen je huidige partner ook toegeven dat je "verliefd" bent geworden op een andere vrouw/man ? .... Ik praat hier in dit geval wel dat je ook nog echt houd van je eigen partner !!!! En zeker niet dat je vreemdgaat !

Ja, ik denk zeker dat je van meerdere personen tegelijk kunt houden. Ik heb ooit aan mijn ex-vrouw toegegeven verliefd te zijn op een andere vrouw en wilde met beiden een relatie onderhouden. Dat ging dus mooi niet door. Ik zou het evenwel niet erg vinden indien mijn huidige vrouw verliefd zou zijn op een andere man. Sterker nog: ze is dat geweest! Ik had hem graag leren kennen, maar ja, de cultuur van het christendom laat voor dit soort samenlevingsvormen geen ruimte.
Eric de Blois

Berichtdoor Bouzouki » wo 11 jun 2014, 20:13

Ik heb hoezowiezo een man en een vrouw nodig om volledig mezelf te kunnen zijn. Meerdere is ook goed, maar voorlopig ben ik nog gewoon vrijgezel. Ik kan wel monogaam zijn, maar dan verloochen ik een deel van mezelf.
Bouzouki

Berichtdoor Bouzouki » wo 11 jun 2014, 20:16

Ik heb rondgevraagd bij vriendinnen, maar de meesten zien twee vriendjes wel zitten. Zit ook op een site waar nogal wat vrouwen reageren op m'n wens een driehoeksrelatie met een man en een vrouw te beginnen. De moeilijkheid is vooral dat je elkaar alledrie leuk moet vinden en dat loopt vaak spaak.
Bouzouki

Berichtdoor Bouzouki » wo 11 jun 2014, 20:23

Ben een jaar mormoons geweest. Daar was oorspronkelijk de traditie dat een man zoveel vrouwen huwde als hij gelukkig kon maken. Vond ik best, maar ik wil er ook een man bij en dat kan daar niet. Ben hoezowiezo mormoon geworden vanwege de leuke zendelingen; zulke lekkere mannetjes... Maar ja, die mogen een jaar lang geen relatie aangaan en al helemaal niet met een man. Die mormonen zijn zo fanatiek dat was niets voor mij. Ze wilden me zelfs uithuwelijken. Wel een heterovrouw die al verliefd was op 3 andere mannen, heel polyamorisch... Ze kon het alleen niet verdragen als mannen met elkaar zoenen, dus ben ik afgehaakt.
Bouzouki

Berichtdoor Nashua » ma 16 jun 2014, 13:28

In de ideale wereld, heb ik later een liefdevolle hechte relatie met zowel een man als een vrouw.

In de realiteit echter, komt het al snel neer of op monogamie of open relaties. Mijn vorige vriend stond er compleet voor open dat ik naast hem een relatie met een vrouw zou nemen die compleet losstond van de onze (dus niet; wij zijn een stelletje en zoeken samen een sekspartner), maar daar is het nooit van gekomen.

Hij was echter de eerste die daar zo open voor stond. De andere relaties die ik heb gehad moesten er niet aan denken, of stonden wel open voor "een keer een trio".
Nashua

Berichtdoor Anubis » do 23 jun 2016, 23:56

Op het moment ben ik single, maar ik denk dat de enigste relatie vorm waar ik authentiek kan zijn met een man en een vrouw is, omdat ik mij seksueel en emotioneel en romantisch evenveel aangetrokken voel tot zowel mannen als vrouwen. Ik heb de noodzaak aan het bedrijven van de liefde in een relatie, niet alleen seks. Mijn introverte en voor de samenleving eigenaardige, misschien zelfs excentrieke persoonlijkheid hebben hier waarschijnlijk mee te maken (plus mijn eigen waardes natuurlijk). Zo dat is er ook maar weer uit, bij mijn vrienden kan ik het niet kwijt denk ik, al zullen sommige nog zo aanmoedigend zijn, ik denk dat ze mijn gevoelens niet (kunnen) begrijpen.
I am, every day anew.
Anubis

Volgende

Keer terug naar Relaties