vormgeven aan het bi zijn binnen je relatie

Hoe geef je biseksualiteit vorm in je relaties(s)?

vormgeven aan het bi zijn binnen je relatie

Berichtdoor mayahelena » ma 01 aug 2016, 09:48

hoi beste "bi-genoten"

Sinds een aantal maanden geef ik, na een verliefdheid op een vrouw die mijn wakker heeft geschud, concreet invulling aan mijn bi-zijn. Ik ben daarbij getrouwd met een man en we hebben samen kinderen.
Het kwam voor hem als een heftige klap -niet het bi zijn want dat wist hij wel zo ongeveer (maar het was 10 jaar niet nodig er iets mee te doen voor mij)-maar de verliefdheid, de diepe emotionele band met een ander mens eigenlijk.
Inmiddels is er heel open gesproken, eigenlijk dankzij het lezen van allerlei berichten op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat ten eerste ik mezelf tekort doe als ik mijn bi-zijn onderdruk, ten tweede dat, hoewel ik er niet mee te koop loop en maar een handvol mensen ervan weten, er volkomen open over zijn naar mijn man toe de enige integere en haalbare manier is twee relaties te combineren. Het is nog heel pril, dat combineren, en kent veel ups en downs. De liefde voor "mijn vrouw" , inmiddels, is heel intens, en mijn loyaliteit aan mijn man is eveneens groot.
Wat mij nu vooral bezighoudt, is hoe vullen anderen dat in, op zo'n manier dat de "primaire partner", degene met wie je een gezin en veel verantwoordelijkheid en loyaliteit deelt, er zo weinig mogelijk onder moet lijden. Bij mij betekent dat concreet open zijn over wanneer ik haar ontmoet maar heel weinig over wat er precies gebeurt en wat ze nu al voor me betekent. Ik voel zijn angst, dat ik steeds meer zal willen met haar, dat er steeds minder voor het gezin over zal blijven, voor hem. Dat was sowieso al een issue op andere punten, werk bvb, hij voelt zich, merk ik nu, heel snel bedreigd door tijdsinvulling anders dan volledig op hem en het gezin gericht. Dat werkt voor mij verstikkend. Een extra complicerende factor......
Zijn er mensen met soortgelijke ervaring? Hoe gaan jullie hiermee om? Ik ben op zoek naar houvast.....wil mijn verstand erbij houden, om geen dingen te laten gebeuren waar ik later spijt van krijg.

Groetjes
Maya
mayahelena

Re: vormgeven aan het bi zijn binnen je relatie

Berichtdoor Jerome » di 02 aug 2016, 15:15

Ik vind het voor mezelf heel moeilijk om een evenwicht te vinden en keuzes te maken.
Bi-zijn is op zich niet bedreigend voor een huidige relatie, wat mij betreft kan je bi-zijn en je hele leven met bvb een vrouw doorbrengen. Je bent aangetrokken tot vrouwen en mannen, maar op dit moment kies je voor een vrouw, en blijft er desnoods voor altijd bij.
Het wordt moeilijker als je de behoefte hebt om je "bi-zijn" volledig te ontplooien en dus behoefte hebt om tijdens dezelfde periode zowel aan je "vrouw-behoeften" én je "man-behoeften" te voldoen. Dat kan dus best zijn dat je dat echt nodig hebt om je een volledig mens te voelen.
Dat wordt moeilijk, vooral voor je partner, die die behoefte niet heeft en dus nood heeft aan een fulltime partner. Vooral als jij nu "anders" wordt, is dat voor je vaste partner verwarrend en mogelijk bedreigend. Het is, als je het bekijkt, een nieuwe relatie die erbij komt. Misschien zelfs, uiteindelijk, diegene die meest gaat overwegen? Dat weet niemand op dit moment.
Voor mezelf komt er nog een meer verwarrende factor bij. Mijn (vrouwelijke) partner is al jaren ziek, waardoor onze fysieke relatie op een heel laag pitje staat. Echte sex hebben we al meer dan tien jaar niet gehad. Ik ben haar trouw tot het einde, maar kan nu en dan wel mijn lichaam voelen protesteren. Ik kan en zal haar niet kwetsen, en ik denk dat me "outen" als Bi voor haar een te erge slag zal zijn. Ze ziet het alsof ze me tekort doet. Ik moet dus zwijgen, voor haar, hoewel ik moet toegeven dat het soms heel zwaar is om een deel van mijn leven, emoties en noden te onderdrukken.
Jerome

Berichtdoor Mikkie1983 » di 02 aug 2016, 20:28

Hallo,

Dit is precies de reden waarom ik op dit forum ben gekomen.
Ik ben bi en getrouwd met een man ( ben zelf een vrouw) en ben gelukkig in mij relatie.
Toch mis ik een stukje en dat is een vrouw. Mijn man weet dit en staat achter deze zoektocht naar hoe dit het beste vorm te gaan geven.
Betekend dat ik alleen met een vrouw naast de relatie met mijn man.
Betekend dat op zoek naar een stelletje met hetzelfde " probleem "
Betekend dat op zoek naar een vrouw alleen als in een soort driehoeksverhouding.
De komende tijd hoop ik daar echt achter te gaan komen.
Mikkie1983

Berichtdoor Jerome » di 02 aug 2016, 20:49

Een ander aspect is dan nog, dat je bvb je aangetrokken voelt tot een vrouw, fysiek én relationeel, maar ten opzichte van mannen enkel op een fysiek niveau, maar geen interesse voor een relatie. Of omgekeerd als je een vrouw bent, natuurlijk. Zie je de persoon die de zogezegde driehoek aanvult als een volwaardige relatiepartner, of enkel iemand die een fysieke nood vervult?
Jerome

Berichtdoor Mikkie1983 » di 02 aug 2016, 20:58

Ik ben een vrouw en getrouwd met een man.
Om verder in te gaan op jou reactie, de verwarring is bij mij gewoon dat ik niet het type ben voor een avontuurtje eenmalig. Mijn man en ik hebben wel eens gedate met een ander stel, waarin ik en die andere vrouw wel aan elkaar zaten ( om het zo maar even plat te zeggen ) maar de mannen alleen aan hun eigen vrouw.
Mijn man valt namelijk alleen op vrouwen.
Maar met dit stel deden we ook veel andere dingen. Zoals bbqen , filmpje pakken. Gewoon zoals vrienden dat doen.
Uiteindelijk werkte dit niet meer omdat de man van het andere stel toch jaloerse gevoelens kreeg.

Dus wat zoek ik... Iemand die meer is als alleen de opvulling voor lust
Mikkie1983

Berichtdoor Miss B(i) » vr 19 aug 2016, 23:48

Mikkie1983 schreef:
Dus wat zoek ik... Iemand die meer is als alleen de opvulling voor lust

Wat jij hier omschrijft, klinkt als een perfecte situatie. Zo zou ik het ook wel willen. Denk ik...
Weet je man dat je hier zo over denkt? En zo ja, hoe voelt hij zich hierbij?
Miss B(i)

Berichtdoor complicated » za 20 aug 2016, 06:45

Dames,
Mag ik even vragen/reageren op jullie laatste zin? Nl dat je eigenlijk iemand "zoekt" voor meer opvulling als enkel lust...
De partner laat ik even terzijde...
Wat verwachten jullie dan van die vrouw?
Beschouw dit alsjeblieft niet als kritiek enkel nieuwsgierigheid (misschien leg ik later wel uit waarom)
Mvg
complicated

Berichtdoor Miss B(i) » di 30 aug 2016, 22:49

Jeetje complicated,ik heb er nooit zo ver over nagedacht om eerlijk te zijn...
Voor mij gaat het bi-zijn niet alleen om de lust, dus voor mij moet er meer zijn dan dat.
Een vrouw die kan voorzien in het gevoel van dat wat ik mis?
Misschien een vrouw die ook in een relatie is en daar iets in mist?
Een soort "bij-vrouw" om het maar even plat te zeggen.

Ben wel nieuwsgierig waarom je dit vraagt. Heb je ervaring?
Miss B(i)

Berichtdoor complicated » vr 02 sep 2016, 21:37

Hallo,
Sry voor de late reactie. ..
Ik ben idd nieuwsgierig omdat ik zelf nog zoekende ben of toch tot voor kort.
Mijn profiel naampje zegt ook al veel complicated is t in elk geval!
Voor mij is bi zijn ni noodzakelijk een relatie + extraatjes. Pas ik oordeel/veroordeel niet!
Ik geef blijkbaar een andere definitie dan het meeste dat ik lees/hoor.
Bv: als iemand zegt dat ie bi is, denkt men vaak genoeg in een relatie of omgeving dat je op den duur toch iets gaat missen? En op zoek gaat naar een extra (koppel/alleen) Waarom zegt men dat dan niet in een "simpele heterorelatie"?
Na zoveel jaar wil je daar toch ook niet automatisch iets extra's bij?

Bi zijn is voor mij gewoon een grotere vijver waar je visjes in vind en ni enkel de helft waar je mag in rondzwemmen.
Vandaar mijn vraag een deel: bij-vrouw ok.. wat als t gevoel ook zo sterk wordt/is
Nogmaals ik wil niemand voor t hoofd stoten! Enkel concrete gedachten wisselen indien t kan.
Hoe wordt dit praktisch bekeken? As t uitkomt voor jou ( thuis/werk) en jij zin hebt even afspreken voor paar uur?
Dient de andere dan te volgen? Of...
Grts
complicated

Berichtdoor Leej » di 06 sep 2016, 12:38

Hai allemaal.

Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit soort vragen en twijfels.
Het is lastig om te ontdekken dat je sexualiteit toch anders in elkaar zit als gedacht, dat je je zelf moet accepteren op die manier en de gevoelens die erbij komen kijken.

Als je dan inderdaad net als ik getrouwd bent met een man waar je ontzettend veel van houd dan moet hij het ook nog accepteren dat je zo bent..
Ik vraag me ook af hoe ik dat dan evt in de praktijk kan brengen en of het wel werken kan.
Ook maakt het me wel verdrietig, dat ik blijkbaar niet (meer) degene ben die ik was zoals jaren terug toen onze relatie begon. Maar als je die andere kant van jezelf nog niet hebt kunnen ontdekken en het wellicht ook niet kan omdat je eerder afgesproken hebt monogaam te zijn dan is dat toch voor jezelf ook heel moeilijk.
(Dat ervaar ik wel zo)
Een hoop emoties dus. :)
Het is fijn dat er meer mensen dezelfde gevoelens/gedachten hebben en in zon situatie zitten.
Ik lees graag nog met jullie mee.
Leej

Volgende

Keer terug naar Relaties