Biseksualiteit in literatuur

Hier kun je zelfgemaakte kunstwerken plaatsen of kunstwerken van anderen bespreken, als ze verband houden met biseksualiteit, in elke vorm: tekst, beeld, muziek, film, dans, toneel enz.

Biseksualiteit in literatuur

Berichtdoor Edwin » wo 17 aug 2011, 02:55

Seraphita noemde het boek Seraphita van Balzac en Orlando van Virginia Woolf, en vroeg naar meer literatuur over biseksuelen. Goeie vraag, wie kent er meer romans/verhalen/gedichten waarin biseksualiteit een rol speelt? Ik denk er nog even over na.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Re: Biseksualiteit in literatuur

Berichtdoor Seraphita » wo 24 aug 2011, 23:09

Heb het eigenlijk al ergens anders op de site gespammed, maar ik kwam van de week dit stuk weer tegen

Foucault - The history of sexuality:
"An illustration of the way sex was made the secret of the individual's being, a key source of the individual's identity, is the creation in the nineteenth century of 'the homosexual' as a type, almost a species. Earlier periods had stigmatized acts of sexual intercourse between individuals of the same sex, but now it became a question not of acts but of identity, not of whether someone had performed forbidden actions but of whether he 'was' a homosexual. Sodomy was an act, Foucault writes, but ''the homosexual was now a species'. Previously there were homosexual acts in which people might engage; now it was a question, rather of a sexual core or essence thought to determine the very being of the individual: is he a homosexual?"
Seraphita

Berichtdoor Sven » zo 28 aug 2011, 21:55

Er is nog "Twee vrouwen" van Harry Mulisch. Nooit gelezen, maar ik kan me herinneren dat het bestaat.
Sven

Berichtdoor Edwin » do 12 jan 2012, 19:52

Een opvallend berichtje vorige week: het boek 'De Vliegenvanger' van Ravelli wordt verfilmd.

Het boek van Ravalli is het liefdesverhaal van een student die een relatie heeft met een meisje en tegelijkertijd verliefd is op een jongen. Hiervoor wordt hij verbannen uit het klooster waar hij zijn opleiding volgt. De jongen vlucht uit schaamte naar het buitenland, waar hij een leven leidt vol passie en bedrog.

Ik had er nog nooit van gehoord. Het klinkt niet als hoogstaande literatuur, maar wel duidelijk bi.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Berichtdoor Emiel » ma 01 jul 2013, 15:09

Mooi literatuur-achtig boek is het boek Invisible Life van de bekende Amerikaanse schrijver E. Lynn Harris. Mooi boek over een 'behaviourally bisexual' in een wereld gedomineerd by heteroseksualiteit/homoseksualiteit. Over hoofdpersoon Richard die een geheim biseksueel leven leidt in de Verenigde Staten... en wat hij moet doen om zijn biseksuele seksuele identiteit te 'beleven'!
Emiel

Berichtdoor Bowi » vr 16 sep 2016, 07:47

Ben wel benieuwd of er (veel) boeken over dit thema gaan. Ik heb onlangs 'In een persoon' gelezen van John Irving.
Het gaat over een bi-seksuele man die schrijver wil worden en die in eerste instantie verliefd wordt op de bibliothecaresse 'Miss Frost',
die uiteindelijk een transseksuele worstelaar blijkt te zijn. Het verhaal is een soort levens/ liefdesgeschiedenis van de hoofdpersoon.
Ik vond het geen makkelijk boek, maar wel heel interessant. Ik dacht even dat dit verhaal over John Irving zelf ging, en vond het nogal gewaagd wat hij soms schrijft (zijn brede zienswijze op seksueel gebied). Na wat speurwerk naar de schrijver, blijkt dat dit verhaal niet over hem zelf gaat, maar over de persoon die hij had kunnen zijn. Op zijn site schrijft hij dat hij in zijn vroege jaren heeft geleerd om zijn seksuele impulsen te onderdrukken.
Ben benieuwd of er romanlezers zijn op dit forum. Hou me graag aanbevolen voor meer titels.
Bowi

Berichtdoor Linde » do 16 feb 2017, 15:02

"Millie" van Helen Walsh heeft een biseksueel hoofdpersonage, de 19-jarige studente Millie, die niet op haar mond gevallen is en vanalles meemaakt in haar uitgaaansleven, vriendenkring en thuis. Leuk boekje.
Afbeelding

Ik geloof dat " De Verzegelde brief" en "Kikkermuziek" van Emma Donoghue ook zouden kunnen gerekend worden tot boek met een biseksueel personage (alsook lesbische hoofdpersonages).
Het gaat om getrouwde vrouwen die iets met een vrouw krijgen, een zeker spanningsveld in de (vriendschaps)relatie van 2 vrouwen.
Beide boeken waren zeer mooi geschreven, vooral tijdsgeest dat wordt weergegeven ook. Zij gebruikt ook humor in haar boeken. Fantastische dame.
Emma Donoghue is gewoon een heel goeie auteur.

Must-reads als je't mij vraagt.

Afbeelding

Afbeelding
Linde

Keer terug naar Kunstuitingen