Ik ga voor een samenleving die niemand buitensluit

Hier kun je zelfgemaakte kunstwerken plaatsen of kunstwerken van anderen bespreken, als ze verband houden met biseksualiteit, in elke vorm: tekst, beeld, muziek, film, dans, toneel enz.

Ik ga voor een samenleving die niemand buitensluit

Berichtdoor Ireen » do 28 jan 2010, 21:15

"Ik ga voor een samenleving die niemand buitensluit! En ik vind het belangrijk dat mensen die hier ook voor gaan, dit uitspreken.
In de hoop dat wij samen weer een positieve samenleving kunnen laten ontstaan".

http://www.zinnenkunst.nl/index.php?op=viewpage&page=16

Taalkunstenaar Marlijn Nijboer en grafisch ontwerpster Heidi van der Molen startten eind 2009 een maatschappelijke actie. Doel: zoveel mogelijk mensen in actie te laten komen voor een samenleving waarin niemand wordt buitengesloten. Ze ontwikkelden deze ‘kettingkaart’. Wil jij meedoen aan deze actie? Stuur de kaart dan naar vrienden, kennissen en zakelijke relaties en vraag hen deze, voorzien van een persoonlijke invulling, terug te sturen naar Zinnenkunst. Het idee is dat deze kaarten in de loop van volgend jaar op een bijzondere plek in Nederland geëxposeerd worden. Wij hopen er een kleurrijke ketting mee te maken en daarmee te laten zien dat alle mensen met elkaar verbonden zijn.

Via de link kun je de kaart bestellen en er je creativiteit op los laten. Een wens, gedicht of iets anders positiefs met jou idee voor de samenleving.
Mooi initiatief vind ik.

X Ireen
Since love grows within you, so beauty grows. For love is the beauty of the soul
Ireen

Re: Ik ga voor een samenleving die niemand buitensluit

Berichtdoor Miranda » vr 29 jan 2010, 00:50

Het klinkt allemaal hartstikke positief, tot je er over gaat nadenken. Een samenleving die niemand uitsluit? Echt *helemaal*niemand*? Daar wil ik eigenlijk geen deel van uitmaken, geloof ik.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Miranda

Berichtdoor Ireen » vr 29 jan 2010, 09:05

Miranda schreef:Echt *helemaal*niemand*? Daar wil ik eigenlijk geen deel van uitmaken, geloof ik.

Ik ben benieuwd, leg uit,.....
Since love grows within you, so beauty grows. For love is the beauty of the soul
Ireen

Berichtdoor PaulV » vr 29 jan 2010, 11:00

Kijk eens naar wat er allemaal in onze gevangenissen zit.

Daarnaast, als de samenleving geen mensen buitensluit, dan heb je daarbinnen dus ook groepen die wel mensen buiten willen sluiten. Maar dit kunnen ze niet, dus worden ze daarin onderdrukt (aka buitengesloten), of ze mogen het wel, maar dan sluit (een deel van) de samenleving ook weer mensen buiten.
Sekspositief.nl - Een forum voor iedereen met een sekspositieve houding.
PaulV

Berichtdoor Miranda » vr 29 jan 2010, 11:01

Ik ben er bijvoorbeeld helemaal voor om bepaalde mensen uit de maatschappij te verwijderen (lees: in de bak of TBR centrum zetten). Mensen als actieve pedosexuelen, criminele sociopaten, dat soort volk. Vind ik helemaal niet erg als die buitengesloten worden. Daarnaast zijn er ook mensen die ik - alhoewel ik het vrije woord hoog in het vaandel heb - persoonlijk meer dan enthousiast vermijd en in die zin uitsluit van mijn samenleving.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Miranda

Berichtdoor J.J. Pipper » za 30 jan 2010, 17:01

Buitensluit van wat? Wanneer je een crimineel opsluit dan sluit je hem buiten van het dagdagelijkse leven buiten de gevangenis, maar je sluit hem niet buiten van de meer omvattende samenleving waarvan de gevangenis deel uitmaakt. En zeker wanneer je aandacht blijft besteden aan de problemen van de crimineel, naar je beste kunnen behandeling toepast voor geestelijke en gedragsproblemen en probeert om rehabilitatie waar mogelijk te stimuleren en recidive te voorkomen, dan vind ik niet dat je iemand buiten de samenleving sluit. En tegenover de kleine groep die onmogelijk in het gewone leven kan terugkeren en dus voorgoed in een kliniek moeten blijven heb je denk ik ook een verantwoordelijkheid. Je moet iets met ze, je kunt ze niet zomaar aan hun lot overlaten. Desnoods probeer je om hun leven zo draaglijk en betekenisvol mogelijk te laten zijn. Ik ben dus tegen het buitensluiten van criminelen.

De tweede groep die je zou kunnen buitensluiten zijn asielzoekers, inclusief uitgeprocedeerde asielzoekers. Op dit moment wordt die laatste groep inderdaad buitengesloten: ze staan te boek als illegalen. Ook potentiele asielzoekers proberen we buiten te sluiten door met alle middelen, inclusief militaire middelen, te voorkomen dat ze het grondgebied of de territoriale wateren van de Europese Unie kunnen bereiken, omdat ze vanaf het moment dat ze dat wel doen het recht hebben om asiel aan te vragen en dus recht hebben op een procedure. De EU gaat daar zelfs zo ver in dat we doelbewust mensen laten verdrinken om maar te voorkomen dat we ze toe moeten laten. Ik ben fel gekant tegen die laatste vorm van buitensluiting, maar ik heb ook grote bezwaren tegen de eerste. Volgens mij heeft ons illegalenbeleid helemaal geen positieve effecten.

Ik heb collega's die beweren dat het niet mogelijk is om een samenleving te hebben die niemand uitsluit. Volgens hen kun je alleen maar mensen binnensluiten door anderen buiten te sluiten. Het is vast heel diepzinnig, maar ik heb het nooit begrepen. Wat mij betreft verenigen alle landen zich in een mondiale samenleving die geen enkel mens buitensluit. Natuurlijk heb je daar een definitie voor nodig van wie de mensen zijn en wie niet, maar dat punt moet je volgens mij niet overschatten. Als mensapen niet het vermogen hebben om partijprogrammas te lezen dan geef je ze geen stemrecht. Blijken ze wel het vermogen te hebben om zich bewust te zijn van hun eigen identiteit dan geef je ze wel recht op leven. En mochten er ooit buitenaardsen landen op onze mooie planeet, dan zien we dat dan wel weer. Vermoedelijk zijn die dan zo technologisch op ons vooruit dat onze beslissingen toch niet relevant meer zullen zijn.
J.J. Pipper

Berichtdoor Miranda » za 30 jan 2010, 18:08

J.J. Pipper schreef:Buitensluit van wat? Wanneer je een crimineel opsluit dan sluit je hem buiten van het dagdagelijkse leven buiten de gevangenis, maar je sluit hem niet buiten van de meer omvattende samenleving waarvan de gevangenis deel uitmaakt.

Je hanteert een andere definitie van 'samenleving' als ik doe, geoof ik :?

Ik hanteer de volgende (met dank aan wiki): "Onder een samenleving wordt verstaan een groep mensen die samen een half-gesloten systeem vormen en waarbinnen wisselwerking bestaat tussen de leden die van die groep deel uitmaken."*

Gedetineerden vallen niet onder die definitie, in mijn optiek. Of dat altijd een wenselijke uitsluiting is, daar kun je over van mening verschillen, maar feit blijft dat die uitsluiting aanwezig is.

Nee, ik heb het in mijn reactie meer over de niet-behandelbare niet-gewenste elementen binnen een samenleving. Die verwijder je uit die samenleving door ze op te sluiten in bijvoorbeeld een TBS kliniek. En ja, uiteraard is dat een gevaarlijke uitsluiting, afhankelijk van wie er aan de macht is wordt gedefinieerd wat wel of niet gewenst is, natuurlijk, en dat kan enge vormen aannemen (allemaal 1984 lezen, graag ;) ). Maar over mensen als praktiserende pedosexuelen die medicijnen en/of therapie weigeren of waar het niet aanslaat, daar zullen maar weinigen van vinden dat die ook recht hebben op een plek in de samenleving. Dan dien je die samenleving te beschermen, en komt het recht van de groep vóór het recht van een individu.
Ik heb het hier heel nadrukkelijk NIET over niet-praktiserende pedofielen, en ook niet over de meeste mensen die in de gevangenis zitten, laat dat wel even duidelijk zijn.

*En als je goed gaat nadenken over die definitie sluiten we een héleboel mensen uit van onze samenleving. Wat dacht je van mensen in psychiatrische ziekenhuizen of verpleegtehuizen bijvoorbeeld? Daar al eens binnen geweest?
Miranda

Berichtdoor Pascal » zo 07 feb 2010, 00:20

Een paar verschillende definities van samenleving

Samenleving
Synoniem: maatschappij
Uitleg: de maatschappij als geheel
Meer specifieke term: maatschappelijk middenveld, multiculturele s
Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/sam

Samenleving
De mensen die samen in een land wonen.
Gevonden op http://www.betrokkenbijrotterdam.nl/imag

Samenleving
-gemeenschap -levensgemeenschap -mensenwereld -met elkaar tezamen wonen -societas -symbiose -maatschappij -eendracht -communiteit
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Samenleving
[zelfstandig naamwoord]• alle mensen samen en hoe ze met elkaar omgaan
vb:in deze samenleving speelt geld een grote rol
synoniem: maatschappij

Samenleving
Onder een `samenleving` wordt verstaan een groep mensen die samen een half-gesloten systeem vormen en waarbinnen wisselwerking bestaat tussen de leden die van die groep deel uitmaken. Hoewel de mens ook samenleeft met dieren en dingen, staat het netwerk van relaties tussen mensen centraal. De samenleving is het studieobject `par excellence` van de
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Samenleving

Samenleving
1 maatschappij 2 symbiose 3 met elkaar samenleven
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/samenle

Samenleving
maatschappij
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/samenle

Samenleving
•een bevolking die een sociaal geheel vormt.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/samenlevin

Samenleving
` sa - men - le - ving de -woord (vrouwelijk) het samen leven; maatschappij
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/samenleving

Ik zie het meer als de omschrijving van maatschappij.
Ook hierin horen gedetineerden, criminelen, psychiatrische patiënten, en dergelijke. Zij maken deel uit van onze samenleving en daarin wordt bepaald of ze in een instelling (binnen onze samenleving) horen. Mensen uit onze samenleving werken in de instellingen, hierdoor is er al een connectie waardoor ze deel uitmaken van onze samenleving.
Jij maakt voor mij ook deel uit van mijn samenleving...

Daarbij kun je in de samenleving die jij omschrijft, Miranda, aan de neus van de mensen zien of ze handelingen verrichten die niet in jou samenleving thuis horen? Of ken jij iedereen in jou samenleving? Bepaal jij zelf wie deel uitmaakt van jou samenleving? Geldt dit dan ook voor mensen die bijvoorbeeld het syndroom van down hebben, of een andere verstandelijke handicap? Wie trekt in jou uitleg de grens en waar? Ben hier erg nieuwgierig naar.

Wanneer we dit anders stellen door het heel dicht bij ons zelf te plaatsen, en stellen dat biseksuele mensen niet in de samenleving horen omdat ze volgens de samenleving anders zijn?
Tot op zekere hoogte vechten wij zelf tegen uitsluiting van onze samenleving.
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Berichtdoor Miranda » zo 07 feb 2010, 12:33

Pascal schreef:Daarbij kun je in de samenleving die jij omschrijft, Miranda, aan de neus van de mensen zien of ze handelingen verrichten die niet in jou samenleving thuis horen? Of ken jij iedereen in jou samenleving? Bepaal jij zelf wie deel uitmaakt van jou samenleving? Geldt dit dan ook voor mensen die bijvoorbeeld het syndroom van down hebben, of een andere verstandelijke handicap? Wie trekt in jou uitleg de grens en waar? Ben hier erg nieuwgierig naar.

Ik denk dat je mijn stukje niet goed gelezen hebt want volgens mij interpreteer je me nu volkomen verkeerd, Pascal.

Ik zei: "ik heb het in mijn reactie meer over de niet-behandelbare niet-gewenste elementen binnen een samenleving. Die verwijder je uit die samenleving door ze op te sluiten in bijvoorbeeld een TBS kliniek. En ja, uiteraard is dat een gevaarlijke uitsluiting, afhankelijk van wie er aan de macht is wordt gedefinieerd wat wel of niet gewenst is, natuurlijk, en dat kan enge vormen aannemen.".

Nee, ik heb het niet over mijn overbuurman de draaideurcrimineel die meer in de bak zit dan erbuiten. Nee, ik heb het niet over gehandicapten (heb nota bene zelf een handicap), ik heb het niet over de bi-polair die wel eens een psychose heeft, ik heb het niet over de jongere die langzaam in de wereld van het drugsrunnen verdwijnt.

Ik heb het wél over niet-behandelbare (al dan niet sexuele) predators die grote schade toebrengen aan een samenleving.
Miranda

Berichtdoor Pascal » zo 07 feb 2010, 13:18

Ik denk dat ik jou wel heel goed begrijp, alleen zie ik de uitleg voor samenleving/maatschappij anders. Ik vind dat iemand in een instelling opnemen e.d. geen uitsluiting is uit de samenleving. Je haalt ze uit de dagelijkse gang van zaken. Maar indirect zijn ze er nog steeds. Er werken mensen die contact hebben met deze mensen en ongemerkt heeft dit weer invloed.

Onze kijk op uitsluiting van de samenleving staat volgens mij haaks op elkaar :D
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Volgende

Keer terug naar Kunstuitingen